Slováci o krok před námi. Mají e-známky na dálnice, Češi je chtějí také |
Zatímco většina dopravních staveb v Česku se nemůže začít budovat kvůli chybějícímu posudku dopadů stavby na životní prostředí, takzvané EIA, středočeský úsek D3 brzdí především výkup pozemků. Některé obce totiž nesouhlasí s tím, že by dálnice měla vést kolem Jílového u Prahy.
„Dálnice D3 je v současné době nejrozestavěnější dálnicí v Česku, probíhá souběžná výstavba tří částí. Připravujeme další úseky této klíčové stavby tak, aby co nejdříve propojila hlavní město s jihočeskou metropolí i republiku s Rakouskem,“ říká k tomu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.
Než bude stát ve středních Čechách dálnice, rozšíří se současný hlavní tah na jižní Čechy, který je jednou z nejvytíženějších silnic prvních tříd.
Mezi Mirošovicemi a Benešovem by měl přibýt jeden jízdní pruh. U Benešova má navíc vzniknout 160 metrů dlouhý tunel; to proto, aby mohli lidé snadno dojít z města na zámek Konopiště. Původně se na místě počítalo s lávkou, nakonec ji kvůli bezbariérovému přístupu nahradil právě tunel pro auta. Stavba by měla stát 690 milionů korun, musí ji ale ještě schválit ministerstvo dopravy. Veškeré úpravy pak vyjdou na necelých 800 milionů korun.
Zpožděný tah na Rakousko
Zmíněné posudky dopadu na životní prostředí jsou problém u dalšího úseku dálnice mezi Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Ten měl být původně hotový v roce 2021. Ministr dopravy Dan Ťok ale letos v dubnu připustil, že stavba se nejspíš zpozdí a hotová bude až v roce 2025.
Letos v červenci by se naopak měl začít stavět úsek mezi Borkem a Ševětínem v jižních Čechách. V současné době jsou rozestavěné tři úseky v jihočeském kraji – mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem, Bošilcem a Ševětínem a mezi Borkem a Úsilným. V provozu je 42 kilometrů dálnice mezi Veselím nad Lužnicí a Meznem na hranicích se Středočeským krajem.