Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Slovensko-cest

O2 ubývají tržby i zákazníci. Jsme na správné cestě tvrdí, jeho šéf

Nejen konkurence dravých internetových firem nutí telekomunikační společnosti hledat model „sítí budoucnosti“. foto: Shutterstock

PRAHA - Největší tuzemské telekomunikační firmě O2 loni klesly provozní výnosy o pět procent na 44,7 miliardy korun. Provozní zisk se snížil o 13 procent na 16 miliard Kč. Důvodem je probíhající transformace a zhoršující se podmínky na trhu.
  7:46

Počet mobilních zákazníků operátora se mírně snížil o 33 000 na 5,069 milionu, množství tarifních klientů ale vzrostlo o 1,8 procenta na 3,294 milionu. Podíl chytrých telefonů v síti stoupl o pět procentních bodů na téměř 40 procent. Konkurence zatím výsledky nezveřejnila.

„Rok 2014 byl pro O2 přelomový. Změnili jsme firemní hodnoty, nastavili nové priority a zjednodušili a zefektivnili fungování celé společnosti. Provedené změny už se začínají projevovat na konkrétních číslech a zlepšujících se trendech ve všech segmentech našeho podnikání. Cíle pro tento rok jsme splnili,“ uvedl generální ředitel Tomáš Budník.

Počet zákazníků roste

Klíčovou oblastí růstu zůstala dceřiná firma O2 Slovakia, která zvýšila meziročně výnosy o osm procent na 224 milionů eur a provozní zisk o jedno procento na 71 milionů eur. Celkový počet zákazníků na Slovensku se zvýšil o devět procent na 1,684 milionu.

Díky neomezeným tarifům v Česku stoupl i mobilní hlasový provoz. V roce 2014 provolali zákazníci 11 532 milionů minut, což představuje růst o sedm procent. Zájem o mobilní internet meziročně stoupl o 17 procent. Pevný internet od O2 využívalo ke konci roku 922 000 zákazníků a v samotném čtvrtém čtvrtletí jejich počet vzrostl o 7200. 

Počet zákazníků digitální televize O2 TV se zvýšil o 18 procent na 184 000. Svůj podíl na tom má i nově zavedená služba O2TV Go, která umožňuje díky stejnojmenné aplikaci sledovat televizní vysílání na mobilních zařízeních. Od svého uvedení na trh eviduje 240 000 stažení.

Složitá situace

Konsolidované investice dosáhly 11,5 miliardy korun. Tato částka v sobě zahrnuje i náklady spojené s nákupem licencí k LTE kmitočtům v České republice a na Slovensku a kapitalizované náklady na ochrannou známku O2. Výše investic bez zahrnutí těchto položek by dosáhla 3,8 miliardy Kč.

„I přes to, že stávající situace v telekomunikačním odvětví není jednoduchá, i nadále pro nás zůstávají hlavními prioritami investice do nových technologií a pokračující snižování našich nákladů,“ uvedl finanční ředitel Tomáš Kouřil. O2 podle něj loni odvedla za nákup spektra potřebného pro zavedení LTE do státního rozpočtu 2,8 miliardy korun a současně zredukovala odměny vrcholovému vedení meziročně téměř o polovinu. Celkové provozní náklady klesly o desetinu.

Majorita v O2 patří od začátku minulého roku investiční skupině PPF Petra Kellnera.

Autoři: ,

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...