17. února 2015 13:45 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

O2 zkouší prodat znalosti o klientech. Lyžují? Jak dlouhé stojí fronty?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Volání mobilním telefonem - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Volání mobilním telefonem - ilustrační foto | foto: Shutterstock

PRAHA Klesající výnosy i zisk nutí O2 hledat nové příležitosti. Jednou z možností je zpeněžení detailních znalostí o zákaznících, jejich pohybu a jejich činnosti. Tyto informace mají totiž pro marketingové účely firem cenu zlata.

MEDIÁLNÍ ARCHIV NEWTON Media a.s. - MEDIASEARCH - MEDIASEARCH

Operátor si to uvědomuje, a jako první se proto naplno pouští do oblasti takzvaných velkých dat a jejich analýzy. 

Kdy jsou v obchodním centru nejdelší fronty, jak vyráží chataři z měst nebo které nástupní stanice metra jsou nejvytíženější. To jsou příklady analýz, kterými O2 loni propagovalo Big Data. 

Podobných informací operátor denně zpracuje na 150 TB, což odpovídá kapacitě skoro 32 tisíc DVD disků. V červenci proto vzniklo za velkého očekávání vedení firmy i mateřské skupiny nové oddělení, které bude mít analyzování dat a jejich další komerční využití na starosti.

„Nestavíme úplně na zelené louce. Oddělení vzniklo na základech naší agentury O2Media a části oddělení Business Intelligence,“ říká ředitel pro monetizaci dat Stanislav Kůra, který coby šéf vývoje a inovací působil ve firmě už v letech 2005 až 2011, kdy právě O2Media zakládal. 

Využití klientských dat chce operátor posunout dál, než co ukazují propagační kampaně z loňska. Jako příklad lze uvést třeba prodejce lyží, který se chce zviditelnit u mužů ve věku 20 až 50 let, kteří alespoň čtyři víkendy v roce stráví v Krkonoších. 

Takové O2 najde a sdělení jim doručí. Nebo zákazníka, který při projití kolem kavárny dostane SMS se slevovým kuponem na kávu. Další oblastí je pak cílení a vyhodnocování reklamních kampaní, a to nejen v televizi či na internetu, k čemuž firmě pomáhá O2TV, ale i outdoorových kampaní.

 

Ondřej Vyhnanovský
  • 2Diskuse