23. prosince 2007 17:54 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Obchody zaplavilo rekordní množství lidí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 17Diskuse
Nákupní centrum Chodov | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nákupní centrum Chodov | foto: Michal DoležalČTK

PRAHA Tržby tuzemských obchodů o posledním víkendu před Štědrým dnem dosáhly vrcholu. Oproti Stříbrné neděli rostly podle oslovených prodejců o desítky procent a byly i výrazně vyšší než v minulých letech.

Odborníci vyšší zájem o nakupování připisují rostoucí ekonomice i
silné koruně, která například zlevnila asijskou elektroniku.
Uplynulý víkend byl podle jednatele řetězce Globus Petra Vyhnálka znatelně nejsilnější. "Celkově předvánoční prodeje výrazně překonaly loňský rok. Nárůst byl daleko větší než v předchozích letech," dodal.


Podle obchodníků vyrazili poslední dva volné dny před Vánoci i zákazníci, kteří nechávají nákup dárků na poslední chvíli. Většina velkých obchodů bude mít otevřeno i na Štědrý den dopoledne, to ale prodejci očekávají pokles zájmu v porovnání se Zlatou nedělí. Zájem zákazníků se zřejmě obnoví hned po svátcích, kdy obchodníci chystají velké výprodeje.


Lidé dokupovali drobnosti

Oproti Stříbrné neděli se změnil i sortiment, který lidé nejčastěji
nakupovali. Zatímco minulý týden šly podle Bohuslava Komína ze sítě obchodů s elektronikou Proton nejvíce na odbyt spíše dražší výrobky, jako jsou LCD televize, o tomto víkendu se lidé vypravili kupovat spíše drobnější dárky.


Nejlépe se prodávaly například pekárny na chleba, holicí strojky, epilátory nebo přenosné DVD přehrávače s LCD displejem, které proti loňsku znatelně zlevnily. "Lidé utráceli v průměru méně, ale přišlo jich více, takže tržby za tento víkend budou zřejmě vyšší," uvedl Komín. Dodal, že oproti loňsku se předvánoční tržby zvýšily o 20 až 30 procent.


Nebývalý nápor zažívaly i lékárny v obchodních centrech, kde lidé kupovali nejen kosmetiku nebo zdravotní preparáty pro blízké, ale i využívali jednu z posledních možností, jak před koncem roku nakoupit bez chystaného poplatku za položku na receptu. V hypermarketech Tesco byla vedle oddělení potravin největší koncentrace zákazníků u dětských hraček a také ozdob či vánočního příslušenství.


Nárůst útraty za Vánoce předpokládali i analytici. Průměrné vánoční výdaje podle studie poradenské společnosti Deloitte vzrostou meziročně o 2,6 procenta na 506 eur (téměř 13.500 korun). Z vánočních útrat české rodiny připadne zhruba 8100 korun na dárky, 3700 korun na potraviny a 1600 korun na společenské vyžití.

Lidovky.cz
  • 17Diskuse