Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ochrana před černými pasažéry? Vchod pouze u řidiče

Ekonomika

  7:00
ÚSTÍ NAD LABEM - Už jen necelý měsíc bude možné nastupovat do autobusů ústeckého dopravního podniku všemi dveřmi. Firma tento týden oznámila, že od 1. července upraví systém odbavování cestujících. Do všech autobusů se bude nastupovat už jen předními dveřmi a to samé bude platit po 20:00 i na trolejbusových linkách.
Autobus (ilustrační foto)

Autobus (ilustrační foto) foto: Lidové noviny

Z hlediska tržeb pátý největší dopravní podnik v Česku zavádí nástup jen předními dveřmi do autobusů od roku 2008.

ČTĚTE TAKÉ:

Nástup předními dveřmi zpravidla omezuje černé pasažérství, protože jízdenky kontroluje rovnou řidič a není potřeba platit tolik revizorů, zároveň ale prodlužuje odbavování. V Ústí se podobným způsobem nastupovalo už v 60. letech v tehdy pomalu končících tramvajích, masivně se tento režim začal uplatňovat až teď. Už od 90. let se nastupuje předem na všech linkách v sousedních Teplicích, jejichž dopravní podnik do Ústí také zajíždí.

"Nástup předními dveřmi je prostředkem k boji proti 'černým pasažérům' a dává jasný signál těm, kteří nechtějí za přepravu platit, že v ústecké MHD pro ně není místo," uvedla vedoucí zákaznického centra Magda Pejšová.

Informační tabule upozorní na nový režim

Dosud se všemi dveřmi může nastupovat na všech denních trolejbusových linkách a na dvou nejfrekventovanějších autobusových. Jen předními dveřmi se bude nastupovat po 20:00 i do trolejbusů. Na upravený režim by měly cestující zvenčí upozorňovat i informační tabule, které normálně ukazují jen směr a číslo linky.

Změna způsobu odbavení zřejmě souvisí i se snahou o snížení spoluúčasti města, které má dluhy ve výši asi 1,6 miliardy korun. Ústecký dopravní podnik přitom patří mezi ty, které na jednom cestujícím v porovnání se zbytkem Česka vydělávají docela dost - v roce 2010 přepravil 51,3 milionu cestujících a na jízdném vybral 198,4 milionu korun, což znamená tržby zhruba 3,87 korun na jednu jízdu.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Pro srovnání - druhý a čtvrtý největší dopravní podnik, tedy Brno a Plzeň, mají z jedné jízdy od cestujících asi 2,7 koruny a největší pražský asi 3,3 koruny. Výjimkou mezi velkými dopravními podniky je podle statistik Sdružení dopravních podniků jen DP Ostrava, který má z jednoho cestujícího zhruba pětikorunu. 

Relativně nízké tržby způsobují zpravidla předplatní kupony, základní jízdenka v Ústí stojí 18 korun. Ústecký dopravní podnik provozuje 11 trolejbusových a 22 autobusových linek a z celkového počtu 2,26 miliardy cestujících v české MHD vozí asi 2,3 procenta.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!