Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Odveta za prohranou arbitráž se Škodou. Ministr Ťok chystá trestní oznámení

Ekonomika

  15:40
PRAHA - Krátce poté, co Škoda Transportation v pátek oznámila, že na ministra dopravy Dana Ťoka podá žalobu kvůli jeho výrokům na adresu firmy, se k protiútoku chystá i druhá strana. Ministr plánuje trestní oznámení.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto:  Petr Topič, MAFRA

Věc se týká výsledku arbitráže o zpožděnou dodávku dvaceti lokomotiv, kterou České dráhy minulý týden prohrály s jejich výrobcem Škodou Transportation. Státní podnik musí firmě zaplatit zhruba 1,2 miliardy korun - doplatek kupní ceny a inflační navýšení. Celková hodnota zakázky byla 2,7 miliardy.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v pátek pro Lidovky.cz řekl, že uvažuje i o podání trestního oznámení. V pondělí jeho přípravu potvrdil. „Ano, chystáme to,“ vzkázal Dan Ťok.

Ťok: Šéf Škody mi napsal, proč bylo jasné, že České dráhy prohrají arbitráž

Jeho mluvčí Jakub Stadler následně dodal, že věc mají v rukou právníci a rozhodnuto o ní by mělo být v řádu dnů. V tuto chvíli není jasné, zda trestní oznámení zamíří na někoho konkrétního nebo na neznámého pachatele.

„O trestním oznámení nic bližšího nevíme, naší firmy se netýká,“ reagovala v zaslaném prohlášení Škoda Transportation.

Situace kolem ministra Ťoka se vyhrotila minulý týden ve středu, kdy velmi ostře komentoval výsledek arbitráže. Označil jej mimo jiné za „tunelování Českých drah v přímém přenosu“. Oznámil také, že České dráhy podají žalobu, která výsledek arbitráže napadne. Ťok zároveň dopravci doporučil audit všech smluv uzavřených v minulosti s plzeňskou strojírnou.

Mimo jiné kvůli jeho výrokům v pátek oznámilo vedení Škody Transportation, že na ministra podá žalobu.

„Jsme osočováni a napadáni, a přitom nám od prvopočátku nešlo o nic jiného, než doplatit dlužnou částku, kterou nám České dráhy zadržovaly a na kterou ze smlouvy máme nárok,“ uvedl generální ředitel firmy Tomáš Ignačák s tím, že Ťokovy výroky nejsou ničím podložené. A naznačil, že se ministr snaží odvádět pozornost od aktuálních problémů jeho resortu, jako je zpožděný tendr na mýtný systém.

Ťok: Ať řeknou, komu firma patří

Šéf resortu dopravy následně kontroval, že se žaloby nebojí a vyzval Škodu ke zveřejnění vlastnické struktury.

„Nenechám se nějakými žalobami zastrašit. Škoda Transportation by měla spíše transparentně vysvětlit, komu peníze z předražených lokomotiv putují, a kdo se tedy skrývá za kyperskou společnost CEIL (Central Europe Insdustries) LTD, která je jediným akcionářem podniku. Tím by určitě svou pověst zlepšila. Já ji rozhodně říkáním pravdy poškodit už nemůžu,“ uvedl v pátek Ťok. V tu chvíli už řešil trestní oznámení.

Lokomotiva firmy Škoda Transportation
Lokomotiva Škoda 109E

Celkově musí státní firma zaplatit zhruba 1,2 miliardy korun. Do tří dnů od doručení rozhodčího nálezu byl splatný doplatek kupní ceny 468 milionů. Později pak bude zřejmě muset poslat také inflační navýšení ve výši 760 milionů.

V arbitráži šlo o tři roky starý spor o zpožděnou dodávku lokomotiv řady 380, v němž obě strany požadovaly miliardové částky. Škoda chtěla zaplatit 1,425 miliardy, České dráhy zase 940 milionů.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Pře mezi Škodou Transportation a Českými drahami byl u arbitráže tři roky.
  • Jde o zakázku na 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun bez DPH.Dodávka strojů se zpozdila o čtyři roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy velmi zpozdily.
  • Stále také trvají pochybnosti o tom, zda mají lokomotivy označované jako Zátopek oprávnění jezdit v Rakousku a Německu. Tento požadavek je pro ČD velmi důležitý – i kvůli tomu, že budou od konce roku jezdit do Berlína a Hamburku.
  • V době, kdy ČD vedl Dalibor Zelený (červenec 2013 – únor 2014), existovala vůle na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr padl.
  • ŠT žádala celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě je například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny (760 milionů) či část kupní ceny (208 milionů).
  • ČD v protižalobě žádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.
  • Rozhodčího soud při Hospodářské a Agrární komoře vydal v listopadu nález, který ŠT přiřkl doplacení zbývající části kupní ceny a její valorizaci o inflaci. Celkem jde zhruba o 1,2 miliardy korun.
  • Nároky ČD rozhodčí senát zamítl.
Autor: