„Podle našich statistik se vzhledem k příznivé ekonomické situaci ceny ojetin v poslední době mírně zvýšily,“ říká Martin Houška, mluvčí sítě největších českých autobazarů AAA Auto. „Pochopitelně to nelze brát paušálně, ale vždy s ohledem na konkrétní značky a modely,“ dodává. Za první čtvrtletí registruje firma devítiprocentní nárůst prodeje.
Daří se prakticky všem prodejcům ojetých vozů, nejvíce pak u novějších a dražších aut. Oproti tomu odbyt úplně nových vozů v posledních měsících neroste.
Zákaz dieselů v Německu může platit i pro auta s novou emisní normou Euro 6 |
Mírné zvýšení cen potvrzuje i dvojka českého trhu Auto Esa. „Aktuálně ceny stagnují, respektive mírně rostou u nejžádanějších značek, motorizací a typů,“ říká manažer firmy Pavel Foltýn.
Vzhůru míří hlavně žádané vozy, typicky škodovky, volkswageny či fordy. Naopak mírný pokles nastal podle informací ČSÚ i Auta Esa například u renaultů.
Že jsou ojeté vozy o něco dražší než dříve, není překvapením. Spolu s růstem ekonomiky zdražují nová auta a přibližují se cenové úrovni západní Evropy. Zatímco v době recese se v Česku dala pořídit nová Škoda Octavia i řada jejích konkurentů pod 300 tisíc korun, dnes jsou tyto vozy k mání, alespoň podle ceníku, o sto i více tisíc dráž. To tlačí vzhůru i hodnotu ojetých aut.
Vždy ale rozhoduje trh. Na konci roku 2016 rychle rostl prodej nových aut a jejich ceny mířily vzhůru, proto začaly rychle zdražovat i ojetiny. Češi ale skok nepřijali a ceny se vrátily dolů.
Příkladem může být manažerský hit Volkswagen Passat – tři roky starý kus se dal na konci léta 2016 pořídit kolem 400 tisíc korun. V zimě si zákazník musel připravit téměř 440 tisíc, na jaře už ale byla cena zpátky. Trvalo další rok, než se ceny v bazarech k dnešku opět přiblížily 440 tisícům. Pomalé a postupné zdražování je nyní po trh typické.
Zájem o lepší vozy
Trh s ojetými auty se za poslední roky výrazně změnil. Zvýšila se kultura prodeje i nároky zákazníků. Výrazně vzrostla poptávka po zánovních vozech, tedy maximálně dva roky starých a nepříliš ojetých. S tím jde ruku v ruce nabídka. Na trhu je množství předváděcích aut a vozů z často jen několikaměsíčních leasingů.
Autobazar AAA Auto dokonce ročně kupuje tisíce nových aut, která jeho zaměstnanci nebo například podporovaní fotbalisté používají jen chvíli, a jako atraktivní, minimálně ojeté vozy je pak zařadí do prodeje. Zájemci tak seženou vozy nejen s pár tisíci najetých kilometrů, ale i s pouhými stovkami či desítkami.
Snaží se i dealeři
Podobná auta nabízejí také prodejci nových aut, kteří chtějí levnějšími předváděcími vozy oslovit další skupiny zákazníků. Dealeři ale konkurují autobazarům i jinak. Prakticky všechny automobilky se snaží, aby jejich síť na každém autě vydělala několikrát. Nejen při jeho prvním prodeji a následném servisu. Auto se snaží vykoupit zpět a prodat je i podruhé, přičemž se pokusí získat nového zákazníka k návštěvám servisu.
Nafta, či benzín? Rozdíl se smazává
|
Automobilky potřebují, aby autosalony vydělávaly co nejvíce. Čas od času po nich totiž chtějí, aby investovaly miliony do úpravy prodejních ploch. Ojetá auta jsou pro dealery jednou z možností, jak potřebné peníze získat.
Na českém trhu je v tomto směru největší síť Škoda Plus, kterou provozuje část dealerů automobilky. Loni prodala 42 tisíc ojetých vozů, meziročně o 17 procent více. Pro srovnání: AAA Auto v Česku loni prodalo 47 tisíc vozů. Škoda růst vysvětluje tím, že zákazníci chtějí vozy s jasným původem a doložitelnou servisní historií, což snáze dostanou, pokud si koupí ojetinu u dealera, který ji předtím prodal a servisoval.
Stranou nestojí ani systém Das WeltAuto, který se soustředí na ojetiny značek Audi, Seat a Volkswagen. Zákazníci si v jeho pobočkách loni koupili 19 tisíc ojetin, o sedm procent více než loni. Průměrná cena prodávaného auta byla přes 370 tisíc korun, výrazně více než u zbytku trhu. „Das WeltAuto pokračuje v růstu díky přibližování úrovně prodeje ojetých vozů úrovni prodeje nových vozů,“ říká Martin Březina, vedoucí systému.
Do budoucna by se měl rozdíl mezi nákupem nového a ojetého vozu dál zmenšovat.