Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Ojetiny zdražují, octavia nejvíc. Díky růstu ekonomiky i nízké nezaměstnanosti

Ekonomika

  16:00
PRAHA - Do letošní bazarové sezony vstupují nejpopulárnější ojeté vozy s mírně vyššími cenami. Tuzemský bestseller, pět let stará Škoda Octavia, je podle údajů statistiků i prodejců nejdražší v historii.

(ilustrační snímek) foto: Škoda auto

„Podle našich statistik se vzhledem k příznivé ekonomické situaci ceny ojetin v poslední době mírně zvýšily,“ říká Martin Houška, mluvčí sítě největších českých autobazarů AAA Auto. „Pochopitelně to nelze brát paušálně, ale vždy s ohledem na konkrétní značky a modely,“ dodává. Za první čtvrtletí registruje firma devítiprocentní nárůst prodeje.

Daří se prakticky všem prodejcům ojetých vozů, nejvíce pak u novějších a dražších aut. Oproti tomu odbyt úplně nových vozů v posledních měsících neroste.

Zákaz dieselů v Německu může platit i pro auta s novou emisní normou Euro 6

Mírné zvýšení cen potvrzuje i dvojka českého trhu Auto Esa. „Aktuálně ceny stagnují, respektive mírně rostou u nejžádanějších značek, motorizací a typů,“ říká manažer firmy Pavel Foltýn.

Vzhůru míří hlavně žádané vozy, typicky škodovky, volkswageny či fordy. Naopak mírný pokles nastal podle informací ČSÚ i Auta Esa například u renaultů.

Autobazar - ilustrační foto.

Že jsou ojeté vozy o něco dražší než dříve, není překvapením. Spolu s růstem ekonomiky zdražují nová auta a přibližují se cenové úrovni západní Evropy. Zatímco v době recese se v Česku dala pořídit nová Škoda Octavia i řada jejích konkurentů pod 300 tisíc korun, dnes jsou tyto vozy k mání, alespoň podle ceníku, o sto i více tisíc dráž. To tlačí vzhůru i hodnotu ojetých aut.

Vždy ale rozhoduje trh. Na konci roku 2016 rychle rostl prodej nových aut a jejich ceny mířily vzhůru, proto začaly rychle zdražovat i ojetiny. Češi ale skok nepřijali a ceny se vrátily dolů.

Příkladem může být manažerský hit Volkswagen Passat – tři roky starý kus se dal na konci léta 2016 pořídit kolem 400 tisíc korun. V zimě si zákazník musel připravit téměř 440 tisíc, na jaře už ale byla cena zpátky. Trvalo další rok, než se ceny v bazarech k dnešku opět přiblížily 440 tisícům. Pomalé a postupné zdražování je nyní po trh typické.

Zájem o lepší vozy

Trh s ojetými auty se za poslední roky výrazně změnil. Zvýšila se kultura prodeje i nároky zákazníků. Výrazně vzrostla poptávka po zánovních vozech, tedy maximálně dva roky starých a nepříliš ojetých. S tím jde ruku v ruce nabídka. Na trhu je množství předváděcích aut a vozů z často jen několikaměsíčních leasingů.

Grafika ojetým vozům.

Autobazar AAA Auto dokonce ročně kupuje tisíce nových aut, která jeho zaměstnanci nebo například podporovaní fotbalisté používají jen chvíli, a jako atraktivní, minimálně ojeté vozy je pak zařadí do prodeje. Zájemci tak seženou vozy nejen s pár tisíci najetých kilometrů, ale i s pouhými stovkami či desítkami.

Snaží se i dealeři

Podobná auta nabízejí také prodejci nových aut, kteří chtějí levnějšími předváděcími vozy oslovit další skupiny zákazníků. Dealeři ale konkurují autobazarům i jinak. Prakticky všechny automobilky se snaží, aby jejich síť na každém autě vydělala několikrát. Nejen při jeho prvním prodeji a následném servisu. Auto se snaží vykoupit zpět a prodat je i podruhé, přičemž se pokusí získat nového zákazníka k návštěvám servisu.

Nafta, či benzín? Rozdíl se smazává

  • Dieselová auta v českých bazarech nadále kralují. Jejich podíl ale postupně klesá ve prospěch benzinu, jak potvrzují statistiky. Důvodů je řada a aféra Dieselgate, při které se ukázalo, že koncern Volkswagen podváděl při měření emisí, je jen jedním z nich. Dalším jsou obavy z údržby filtru pevných částic nebo nákladných oprav. Na druhé straně jsou nyní benzinové motory úspornější a naftové naopak žíznivější než v minulosti a rozdíl v provozních nákladech se postupně smazává.

Automobilky potřebují, aby autosalony vydělávaly co nejvíce. Čas od času po nich totiž chtějí, aby investovaly miliony do úpravy prodejních ploch. Ojetá auta jsou pro dealery jednou z možností, jak potřebné peníze získat.

Na českém trhu je v tomto směru největší síť Škoda Plus, kterou provozuje část dealerů automobilky. Loni prodala 42 tisíc ojetých vozů, meziročně o 17 procent více. Pro srovnání: AAA Auto v Česku loni prodalo 47 tisíc vozů. Škoda růst vysvětluje tím, že zákazníci chtějí vozy s jasným původem a doložitelnou servisní historií, což snáze dostanou, pokud si koupí ojetinu u dealera, který ji předtím prodal a servisoval.

Stranou nestojí ani systém Das WeltAuto, který se soustředí na ojetiny značek Audi, Seat a Volkswagen. Zákazníci si v jeho pobočkách loni koupili 19 tisíc ojetin, o sedm procent více než loni. Průměrná cena prodávaného auta byla přes 370 tisíc korun, výrazně více než u zbytku trhu. „Das WeltAuto pokračuje v růstu díky přibližování úrovně prodeje ojetých vozů úrovni prodeje nových vozů,“ říká Martin Březina, vedoucí systému.

Do budoucna by se měl rozdíl mezi nákupem nového a ojetého vozu dál zmenšovat.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!