18. listopadu 2017 19:13 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Zákazníkům operátorů se nelíbí nové ‚neomezené‘ tarify. Data jim totiž ‚žerou‘ reklamy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 31Diskuse
Těžkosti s mobilním telefonem – ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Těžkosti s mobilním telefonem – ilustrační foto | foto: Shutterstock

PRAHA Vzrůstající obliba sledování online videí na mobilních telefonech dovedla mobilní operátory k představení nových datových balíčků, které se zaměřují na mobilní data. Lidé tak mohou videa sledovat prakticky neomezeně. Ukazuje se ale, že reklamy, které videa prokládají, mohou užívání služby znemožnit.

Jako první přišel s tématicky vymezenými balíčky dat operátor Vodafone. Ten umožnil zákazníkům používat neomezeně internetové komunikační služby nebo třeba sledovat právě videa na portálech jako je YouTube. T-Mobile nyní přišel s podobným tarifem StreamOn, který za příplatek zákazníkům umožní sledovat neomezeně internetová videa z vybraných stránek, aniž by tím přicházeli o svá mobilní data.

Služby ale nefungují tak, jak se na první pohled zdá. Dokumentovat to lze nejlépe na příkladu nejvíce používaného YouTube. V rámci zmíněných balíčků si můžete přehrávat videa z tohoto portálu sice neomezeně, ale reklamy, které jednotlivá videa prokládají, se do zakoupených datových balíčků nezapočítávají.

Co to znamená v praxi?

Pokud si při využívání mobilních dat video zákazník pustí, data využitá na přehrání samotného videa pokryje datový balíček. Reklamy, které mají též podobu videa, se přehrají, data, která jsou k jejich přehrání potřeba, se zákazníkům strhávají z jejich mobilních dat, jež jsou operátory omezena na určitý datový objem. Obvykle se datová dotace k běžným tarifům pohybuje v rozpětí okolo 1,5 giga byte.

Takže zákazník při využívání například YouTube spotřebovává svá mobilní data, která nejsou součástí připlaceného balíčku. A protože jsou taková data omezená, může si zákazník tato data, která obvykle využívá na něco jiného, brzy vyčerpat a tím si znemožní přístup na internet.

Uživatelé se pustili do testování

Názorovou výměnu mezi zákazníky operátorů a samotnými operátory na Twitteru zaznamenal i server MobilMania, který si všiml, že zákazníci sami datové balíčky testují. Jeden ze zákazníků, který na problém na Twitteru upozornil, nechal na obou balíčcích běžet videa několik hodin a porovnával, kolik „sežerou“ reklamy z běžných mobilních dat.

Jeho zjištění vyvolala mezi ostatními uživateli rozhořčení. Samotní operátoři se skrze své účty na sociálních sítích pokoušeli lidem vysvětlit, v čem problém vězí. Ale i pro server Lidovky.cz na infolince přiznali, že technické řešení tohoto problémů zatím nemají, ač se jím hodlají v nejbližší době zabývat.

To ovšem přináší zásadní problém při využívání těchto předplacených datových balíčků. Zákazník, který „nevědomky“ vyčerpá svá mobilní data a služba se mu tím pádem znepřístupní, nemůže již nadále využívat služby jako StreamOn či Video Pass, čímž peníze, které za ně zaplatil, vyjdou vniveč.

  • 31Diskuse