Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Zákazníkům operátorů se nelíbí nové ‚neomezené‘ tarify. Data jim totiž ‚žerou‘ reklamy

Ekonomika

  19:13
PRAHA - Vzrůstající obliba sledování online videí na mobilních telefonech dovedla mobilní operátory k představení nových datových balíčků, které se zaměřují na mobilní data. Lidé tak mohou videa sledovat prakticky neomezeně. Ukazuje se ale, že reklamy, které videa prokládají, mohou užívání služby znemožnit.
Těžkosti s mobilním telefonem – ilustrační foto

Těžkosti s mobilním telefonem – ilustrační foto foto: Shutterstock

Jako první přišel s tématicky vymezenými balíčky dat operátor Vodafone. Ten umožnil zákazníkům používat neomezeně internetové komunikační služby nebo třeba sledovat právě videa na portálech jako je YouTube. T-Mobile nyní přišel s podobným tarifem StreamOn, který za příplatek zákazníkům umožní sledovat neomezeně internetová videa z vybraných stránek, aniž by tím přicházeli o svá mobilní data.

Operátoři si málo konkurují a zvýhodňují firmy, zjistil antimonopolní úřad. Kartel však nehrozí

Služby ale nefungují tak, jak se na první pohled zdá. Dokumentovat to lze nejlépe na příkladu nejvíce používaného YouTube. V rámci zmíněných balíčků si můžete přehrávat videa z tohoto portálu sice neomezeně, ale reklamy, které jednotlivá videa prokládají, se do zakoupených datových balíčků nezapočítávají.

Co to znamená v praxi?

Pokud si při využívání mobilních dat video zákazník pustí, data využitá na přehrání samotného videa pokryje datový balíček. Reklamy, které mají též podobu videa, se přehrají, data, která jsou k jejich přehrání potřeba, se zákazníkům strhávají z jejich mobilních dat, jež jsou operátory omezena na určitý datový objem. Obvykle se datová dotace k běžným tarifům pohybuje v rozpětí okolo 1,5 giga byte.

Takže zákazník při využívání například YouTube spotřebovává svá mobilní data, která nejsou součástí připlaceného balíčku. A protože jsou taková data omezená, může si zákazník tato data, která obvykle využívá na něco jiného, brzy vyčerpat a tím si znemožní přístup na internet.

Uživatelé se pustili do testování

Názorovou výměnu mezi zákazníky operátorů a samotnými operátory na Twitteru zaznamenal i server MobilMania, který si všiml, že zákazníci sami datové balíčky testují. Jeden ze zákazníků, který na problém na Twitteru upozornil, nechal na obou balíčcích běžet videa několik hodin a porovnával, kolik „sežerou“ reklamy z běžných mobilních dat.

Jeho zjištění vyvolala mezi ostatními uživateli rozhořčení. Samotní operátoři se skrze své účty na sociálních sítích pokoušeli lidem vysvětlit, v čem problém vězí. Ale i pro server Lidovky.cz na infolince přiznali, že technické řešení tohoto problémů zatím nemají, ač se jím hodlají v nejbližší době zabývat.

To ovšem přináší zásadní problém při využívání těchto předplacených datových balíčků. Zákazník, který „nevědomky“ vyčerpá svá mobilní data a služba se mu tím pádem znepřístupní, nemůže již nadále využívat služby jako StreamOn či Video Pass, čímž peníze, které za ně zaplatil, vyjdou vniveč.