16. února 2018 7:47, aktualizováno  16:01 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Opravy Negrelliho viaduktu pokračují. SŽDC ‘zdemoluje’ most přes ulici Prvního pluku

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Zahájení snesení ocelové konstrukce železničního mostu přes ulici Prvního... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zahájení snesení ocelové konstrukce železničního mostu přes ulici Prvního... | foto:  František Vlček, MAFRA

PRAHA Z Negrelliho viaduktu v pražském Karlíně byla v pátek odpoledne demontována první část ocelové konstrukce železničního mostu. Na zem ji v ulici Prvního pluku snesl pětisettunový jeřáb. Ještě v průběhu pátku by měla být odstraněna rovněž druhá část mostu.

První pražský železniční most přes Vltavu pochází z roku 1936 a je v nevyhovujícím stavu. Modernizaci Negrelliho viaduktu, která začala loni v létě a potrvá tři roky, provádí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

151456 feb 18

Odstraňovaná ocelová konstrukce byla částečně opravena v roce 1996, kdy ji správa nechala zpevnit pod pravou kolejí. Konstrukce váží 80 tun a dělníci ji položili na připravené trámy na ploše parkoviště. Tady bude rozřezána a zbytky skončí na šrotišti.

Ještě v průběhu pátku začnou dělníci pracovat na demontáži druhé části konstrukce. „Pokud se nestane nic mimořádného, měla by být ještě dnes snesena. Dělníci budou pracovat do té doby, dokud bude vidět,“ řekl v pátek mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Pokud práce nestihnou, budou pokračovat v sobotu. Kromě konstrukcí budou z viaduktu rovněž odbourány opěry. Základy i opěry budou zpevněny injektáží.

Most přes ulici Prvního pluku je zavěšen na jeřábu.
Obrovský jeřáb, který přenesl železný most nad ulicí Prvního pluku.

Nová ocelová konstrukce by se podle Illiaše měla v Karlíně objevit v průběhu příštího roku. Ponese jednu kolej a bude se jednat o příhradový most s dolní mostovkou a parabolickým horním pásem.

Loni SŽDC odstraňovala vestavby a přístavby viaduktu, sejmula kolejový svršek a trakční vedení. Všechny klenby nyní prozkoumá Kloknerův ústav ČVUT. Celkově se jedná o prohlídku sta kleneb z různých materiálů, a to betonu, cihel, pískovce a žuly a jejich různých kombinací. Zkoumáno bude 30 až 35 tisíc kamenů.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po inženýru Aloisi Negrellim, který stavbu řídil.

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz