Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Opravy Negrelliho viaduktu pokračují. SŽDC ‘zdemoluje’ most přes ulici Prvního pluku

Ekonomika

  7:47aktualizováno  16:01
PRAHA - Z Negrelliho viaduktu v pražském Karlíně byla v pátek odpoledne demontována první část ocelové konstrukce železničního mostu. Na zem ji v ulici Prvního pluku snesl pětisettunový jeřáb. Ještě v průběhu pátku by měla být odstraněna rovněž druhá část mostu.

Zahájení snesení ocelové konstrukce železničního mostu přes ulici Prvního pluku, který je součástí Negrelliho viaduktu. foto:  František Vlček, MAFRA

První pražský železniční most přes Vltavu pochází z roku 1936 a je v nevyhovujícím stavu. Modernizaci Negrelliho viaduktu, která začala loni v létě a potrvá tři roky, provádí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

151456 feb 18

Odstraňovaná ocelová konstrukce byla částečně opravena v roce 1996, kdy ji správa nechala zpevnit pod pravou kolejí. Konstrukce váží 80 tun a dělníci ji položili na připravené trámy na ploše parkoviště. Tady bude rozřezána a zbytky skončí na šrotišti.

Slavný Negrelliho viadukt jde na dva roky do opravy. Vlaky pojedou jinak

Ještě v průběhu pátku začnou dělníci pracovat na demontáži druhé části konstrukce. „Pokud se nestane nic mimořádného, měla by být ještě dnes snesena. Dělníci budou pracovat do té doby, dokud bude vidět,“ řekl v pátek mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Pokud práce nestihnou, budou pokračovat v sobotu. Kromě konstrukcí budou z viaduktu rovněž odbourány opěry. Základy i opěry budou zpevněny injektáží.

Most přes ulici Prvního pluku je zavěšen na jeřábu.
Obrovský jeřáb, který přenesl železný most nad ulicí Prvního pluku.

Nová ocelová konstrukce by se podle Illiaše měla v Karlíně objevit v průběhu příštího roku. Ponese jednu kolej a bude se jednat o příhradový most s dolní mostovkou a parabolickým horním pásem.

Loni SŽDC odstraňovala vestavby a přístavby viaduktu, sejmula kolejový svršek a trakční vedení. Všechny klenby nyní prozkoumá Kloknerův ústav ČVUT. Celkově se jedná o prohlídku sta kleneb z různých materiálů, a to betonu, cihel, pískovce a žuly a jejich různých kombinací. Zkoumáno bude 30 až 35 tisíc kamenů.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po inženýru Aloisi Negrellim, který stavbu řídil.

Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...