Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Opravy silnic jsou k ničemu. Kvůli dotacím se s nimi začíná až v zimě

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Venku sněží a cestáři záplatují výtluky. Takový obrázek v posledních dnech není v Česku ničím výjimečným. Životnost opravovaných silnic tím přitom dostává pořádně na frak. Proč stavební špička začíná právě až koncem roku, když už k ní nejsou vhodné podmínky?
Silničáři v zimě - ilustrační foto

Silničáři v zimě - ilustrační foto foto: ČTK

Na opravy silnic za chladného počasí dlouhodobě upozorňují odborníci i samotní stavbaři. Podle Sdružení pro výstavbu silnic (SVS) se každým rokem stav pozemních komunikací zhoršuje, protože výběrová řízení trvají příliš dlouho a peníze z dopravních fondů se musejí vyčerpat do konce roku.

„Firmy nemají do září co dělat. To přemýšlíte, jestli zaměstnance propustíte ihned, nebo až za týden. Přijde ale listopad a všichni se mohou zbláznit. Objeví se peníze a najednou všichni za stavebními firmami běží. Děláme soboty a neděle za počasí, kdy to ani technologicky není optimální,“ stěžuje si předseda sdružení Petr Čížek v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Nejvíc asfaltu se v Česku vyrobí v říjnu, kdy začíná mrznout.

Jeho slova potvrzuje i statistika výroby asfaltových směsí. Nejvíc zakázek obalovny nemají na jaře nebo v létě, kdy je vhodná teplota na pokládání, ale na podzim, kdy rtuť teploměru klesá k bodu mrazu.

„Vidíte, jak se odklidí sníh, vyfrézuje se a položí se koberec – to jsou zvěrstva, ke kterým jsou silniční firmy nucené. Když namítnete, že to je proti technickým předpisům, tak investor odpoví, že to s radostí postaví někdo jiný. A všichni trnou hrůzou, jestli silnice vydrží, nebo ne,“ dodává Čížek.

Tendry urychlíme, slibuje ŘSD

Za hlavního viníka nevhodného načasování oprav považují stavbaři Ředitelství silnic a dálnic, které nedokáže zakázky vypsat včas. Úřad přiznává, že se výběrová řízení nepříjemně táhnou. Slibuje ale, že napřesrok by tendry měly začít dříve.

Silnice jako v Chile

Podle studie Global Competitiveness Report patří v kvalitě dopravní infrastruktury Česko na 39. místo a pohybuje se v kategorii zemí, jako je Chile, Panama nebo Chorvatsko,

V rámci EU patří úroveň tuzemských silnic na 18. příčku. Podobně je na tom s dopravní infrastrukturou například Řecko, Irsko nebo Litva.

Včasné zahájení oprav také vázne i na tom, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury schvaluje Sněmovna až v prosinci.

Pokud by ŘSD na finální rozpočet mělo čekat, potrvají tendry na opravy do léta a se samotnými pracemi se začne opět až na podzim.

Letos se ale ŘSD s dopravním fondem dohodlo, že se seznam oprav schválí předem tak, aby se jejich hlavní část mohla provést už během léta.

Začarovaný kruh oprav

Podle Petra Svobody ze SVS není výjimkou, když se hned na jaře vypisuje nové řízení na předělání právě dokončené opravy: „ocitáme se v začarovaném kruhu, investor včas nevypíše zakázku, ta není včas vysoutěžena a tak nemůže být ani včas dokončena. Na konci roku se buď stavba zastaví a dotace vrátí, nebo se odvede práce, o které všichni zúčastnění vědí, že nemůže být kvalitní.“

ČTĚTE TAKÉ:

Řada oprav se podle Svobody uskuteční bez předchozího průzkumu. Pokud se provede, často není nakonec z finančních důvodů zvolena doporučená metoda opravy.

Příští rok by se přitom mělo financování českých silnic zlepšit. Návrh státního rozpočtu totiž počítá s navýšením peněz na opravy výtluků ze zhruba 6,5 miliardy na devět miliard korun.

Autor: