1. srpna 2018 15:56 Lidovky.cz > Byznys > Média

Orbán posiluje svoji dominanci nad médii. Lidé blízcí premiérovi ovládli další maďarskou televizi

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Maďarský premiér Viktor Orbán. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Maďarský premiér Viktor Orbán. | foto: Reuters

Budapešť Nové vedení blízké premiérovi Viktoru Orbánovi ve středu převzalo důležitou maďarskou zpravodajskou televizi. Dále se tím posílila dominance Orbánovy vládnoucí strany Fidesz nad médii, což zase upevňuje její mocenské postavení, poznamenala agentura Reuters.

Orbán v dubnu vyhrál třetí parlamentní volby za sebou a snaží se svou protipřistěhovaleckou politiku prosadit v Evropské unii. Opírá se o silnou domácí politickou základnu, včetně silného vlivu na většinu tištěných a elektronických médií, prostřednictvím přísné kontroly regulátora trhu, a také svých spojenců, kteří vlastní čím dál více médií. 

Zpravodajská televize Hír TV byla součástí rozsáhlého obchodu mezi Zsoltem Nyergesem, věrným Orbánovi, a magnátem Lajosem Simicskou, který býval Orbánovým spojencem, než se v roce 2015 rozešli ve zlém. Během letošní volební kampaně byl Simicska důležitým oponentem Orbána, ale jeho otevřená podpora opoziční nacionalistické straně Jobbik nedokázala vést ke změně v maďarské politice, Jobbik utrpěl ve volbách citelnou porážku. 

O několik dnů později Simicska zastavil vydávání opozičního listu Magyar Nemzet a ukončil vysílání sesterské rozhlasové stanice Láncháíd Rádió a ohlásil změny v Hír TV. Pak všechno zbývající podnikání prodal Nyergesovi, včetně kdysi obří stavební firmy Közgép. 

Nyerges se ve středu představil v Hír TV. „Situace společnosti Hír TV je stabilní, stanice bude i nadále fungovat a její budoucnost bude zajištěna,“ řekl novinářům a ostatním zaměstnancům. Uvedl také, že jmenoval provládního mediálního manažera Gábora Liszkaye, aby dohlížel na operace Hír TV. 

Liszkay býval klíčovou figurou v Simicskově mediální říši, ale po magnátově rozchodu s premiérem se přiklonil k Orbánovi a nyní stojí v čele mediální skupiny Mediaworks, která je základním kamenem mediální říše Fideszu s rozsáhlou sítí novin a časopisů. Liszkay nebyl k zastižení, aby se vyjádřil k budoucí politické linii Hír TV. 

Ačkoli Nyerges bývá popisován v maďarských opozičních médiích jako premiérův rodinný přítel, nezmínil to, ani neodpověděl na otázky při setkání s pracovníky Hír TV. 

Jmenování nového vedení šokovalo novináře. Jeden z přítomných prohlásil, že se vrací stará garda, která před rokem 2015 vedla vysílání nakloněné Fideszu. „Je to trochu déjà vu,“ prohlásil. Ztracena je podle něj relativní redakční svoboda, která platila za opozičního majitele. „Tohle je stará garda, která se vrací,“ dodal.

ČTK
  • 5Diskuse