Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

„Panáky“ ustupují koktejlům

Ekonomika

  8:47
PRAHA - Tvrdý alkohol má v Česku stále silnější postavení. Pro největšího výrobce lihovin na tuzemském trhu - společnost Stock PlzeňBožkov - byl totiž loňský rok nejúspěšnější v jeho téměř devadesátileté historii.
Koktejl bar - ilustrační foto.

Koktejl. foto: Lidové noviny

Firma, jejímiž vlajkovými značkami je například Fernet, lihoviny řady Božkov či Vodka Amundsen, dosáhla v roce 2007 čistého zisku ve výši necelých čtyři sta sedmdesáti milionů korun, což je o padesát pět procent více než předloni.

„Mohu říct, že skoro každá třetí láhev tvrdého alkoholu na českém trhu je od naší společnosti,“ uvedl Martin Petrášek, ředitel Stock PlzeňBožkov.

Důvodů růstu prodeje alkoholických nápojů je hned několik. Podle Petráška je jedním z nich zvyšující se poptávka po kvalitních značkových lihovinách. S tím souhlasí také konkurence.

„V současnosti je patrný přeliv zákazníků od levnějších lihovin ke kvalitnějšímu značkovému alkoholu, a to jak české provenience, tak té zahraniční,“ potvrdila Eva Kotýnková, manažerka komunikace společnosti Jan Becher - Karlovarská Becherovka. I prodej Becherovky loni rostl. V období od července do prosince 2007 se zvýšil o jedenáct procent.

Ještě větší nárůst zaznamenala Stará Myslivecká vlastněná společností Drinks Union. „V loňském roce se prodej zvýšil o šestnáct procent a podle posledních údajů za leden 2007 jsme zaznamenali meziroční nárůst o třetinu,“ konstatoval mluvčí Drinks Union Martin Jonáš.

Češi ale zároveň v čím dál větší míře upřednostňují alkohol vhodný pro míchání různých koktejlů. „Lze předpokládat, že i v následujících letech bude český trh absorbovat více druhů lihovin. Jednotliví výrobci se snaží investovat do marketingu a právě odkazy na míchání koktejlů vytvářejí větší přidanou hodnotu, než bylo dříve zvykem,“ řekl Vladimír Steiner, prezident Unie výrobců lihovin.

Velký boom v prodeji zaznamenala vodka, která se podle odborníků stává moderním nápojem všude na světě. „Konzumenti v České republice jsou znalci a potrpí si na prémiové a kvalitní značky vodky. Rostoucí oblibu míchání z ochucených variant vodky jsme zaznamenali i u českých a slovenských spotřebitelů a barmanů,“ uvedl Robert Janča, Finlandia brand manager.

Hitem číslo jedna však začíná být v Česku hlavně whisky. „Češi jsou dokonce za Němci druzí na světě v prodeji whisky. Až za námi skončili Američané,“ dodal Petrášek.

Autor: