Důvodů je několik. Zaprvé silnice R35 nikdy neměla dobrý lobbing. Východní Čechy v čele s Pardubickým krajem nedokázaly výhody a nespornou důležitost R35 dobře prodat.
INFOGRAFIKA: |
Dlouhá léta tak vítězily především moravské dálnice, za které se tamní politická reprezentace brala daleko více. "Východočeši to tak neuměli. Severní Morava si dokázala prosadit téměř všechny naplánované dálnice," řekl LN Ivo Toman, náměstek ministra dopravy a někdejší hejtman Pardubického kraje.
Druhým zádrhelem bylo konečné trasování dálnice. Jinak řečeno všechny obce s dálnicí bezvýhradně souhlasily, dokud jim ji projektanti nenakreslili přímo za humny.
ČTĚTE TAKÉ: |
Potíže s trasou jsou na R35 na dvou místech – jednak v méně důležité části z Liberce do Hradce Králové, jednak dále na východ u Litomyšle. V obou případech vypadla dálnice po protestech z územního plánu a její stavba se tím značně zkomplikovala. "Kvůli nejasné trase proto dostaly přednost úseky silnic, které nebyly tak potřebné jako R35," tvrdí expert na výstavbu dálnic František Lehovec.
Případ farmáře Vaňouse
Podstatou starostí s libereckým úsekem je záměr stavitelů vést dálnici z Turnova do Jičína středem Českého ráje. S tím nesouhlasí ekologové ani řada místních lidí. Aktivisté mimo jiné tvrdí, že po vybudování silnice by mohlo UNESCO vyškrtnout geopark Český ráj ze svého seznamu. Liberecký kraj si však stojí za svým a dálnici nejkratší možnou trasou prosazuje.
U Litomyšle jde zase o to, že město nechce, aby dálnice město těsně míjela a bránila tak jeho rozvoji. Usiluje o větší oblouk přes pozemky farmáře Jana Vaňouse. Ten se však brání natolik účinně, že docílil vymazání inkriminované části R35 z územního plánu kraje.
Problematické úseky plánované R35: Český ráj (červeně) a Litomyšl (modře). |
Podle Tomana bylo ale často i nejasné trasování jen záminkou, proč klíčovou dálnici nestavět. "My nemůžeme nic dělat, nemáme trasu, říkalo se. Ale například v úseku do Vysokého Mýta se nikdo nikdy o trasu nepřel a stejně se tu nebudovalo," vzpomíná náměstek.
Ten nyní doufá, že i přes všechny nejasnosti může být klíčová silnice hotova do roku 2014. Naději mu dává ministerstvo dopravy, které zařadilo zmíněnou silnici mezi priority.