Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Pět dní na odstranění billboardů. Stát majitelům poslal už desítky výzev

Ekonomika

  15:20
PRAHA - Ministerstvo dopravy zaslalo desítky výzev majitelům billboardů k odstranění reklamních poutačů u dálnic. První výzvy odeslalo ministerstvo na začátku minulého týdne. V současnosti trvá pětidenní lhůta od data doručení výzev, kterou mají majitelé na odstranění poutačů.

Billboard s českou vlajkou u dálnice D5 u Berouna. foto:  Dan Materna, MAFRA

Poté mohou úřady začít se zakrýváním a následně i odstraňováním těchto poutačů.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic 1. třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích. Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.

Kdo a za kolik zakryje billboardy u silnic? ŘSD vypsalo výběrové řízení

K 1. září by tak od silnic v Česku měly zmizet tři tisíce z celkem 25 000 poutačů. Část provozovatelů ale oznámila, že reklamní poutače neodstraní. Někteří provozovatelé reklamní sdělení nahradili státní vlajkou. Tvrdí, že tím změnili charakter ploch, které již nejsou reklamním zařízením.

V současnosti silničáři dokončují seznam všech poutačů stojících kolem silnic první třídy, jichž se odstranění týká. Jen u dálnic Ředitelství silnic a dálnic napočítalo více než 1 100 takových billboardů, nejvíc na dálnici D1.

Monitorování dnes už nelegálních billboardů u dálnice D1. Provedlo jej před dvěma týdny Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Zatímco na dálnicích má povinnost odstraňovat nepovolené poutače ŘSD, na silnicích první třídy je to podle ministerstva dopravy věc krajů a jejich organizací. Z ankety ČTK z minulého týdne vyplývá, že velká část krajů nemá hotový soupis billboardů v ochranném pásmu kolem silnic I. třídy. Některé kraje tvrdí, že jim sčítání poutačů nepřísluší a je to věcí ŘSD.

Nařízení o odstranění billboardů, motivované zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se netýká zastavěných území, kde je reklamních ploch nejvíc. Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

Autor: