Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Pět hříchů českých řidičů. S jakým 'vylepšením' určitě neprojdete na STK?

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Doba, kdy mohli být technici na STK shovívaví, skončila loňským zavedení povinného focení. I drobné úpravy auta můžou být důvodem pro to, aby kontrola skončila fiaskem. Nejde přitom o jednotky případů: v amatérském tuningu si totiž libuje řada Čechů a nevědomky tak porušují předpisy. Většinou však dostanou šanci svůj prohřešek do měsíce napravit.

Sraz příznivců tuningu. Ilustrační foto. foto: MOBIL / Lukáš HronMAFRA

Ke zpřísnění kontrol došlo na začátku loňského roku. Ministerstvo dopravy reagovalo – mimo jiné zavedením fotografického záznamu - na to, že řada aut na stanice technické kontroly ani nedojela a jejich majitelé si jen vyzvedli glejt, že mají v pořádku vůz i emise.

Majitelé 'vytuněných' aut se bojí STK. Před kontrolou schovávají neschválené díly

„Kontrolní postupy na STK se díky dokumentaci - fotkám a záznamu kdy, kde, v kolik hodin a s jakým výsledkem auto procházelo kontrolní linkou STK - staly důraznějšími. Technik nemůže nad problémem jen tak mávnout rukou,“ popisuje Robert Vacek, projektový manažer silničního provozu Autoklubu ČR.

Navzdory tomu Češi stále jezdí na STK s hříchy, které jim v současné situaci technici nemůžou odpustit. Často o nich ani nevědí. Lidovky.cz přinášejí výčet pěti nejviditelnějších „vylepšení“, s nimiž řidiči u kontroly narazí. Na druhou stranu jde většinou o závady úředně označené písmenem B – to znamená, že majitelé aut dostanou třicet dnů na nápravu, kterou musí následně prokázat na STK.

LED světla

Za nepřípustný tuning považují české předpisy vylepšení světlometů. Tedy například nahrazování klasických žárovek LED diodami. Důvod je jednoduchý: světlomet je vždy vyroben a homologován pro konkrétní zdroj světla.

„Ledka nahrazující žárovku H4 může kvůli svému odlišnému tvaru výrazně změnit světelný tok světlometu a oslňovat protijedoucí řidiče. Je to dané jiným umístěním světelných zdrojů oproti vláknu žárovky,“ vypočítává Vacek.

Je ale nutné dodat, že LED světla můžou mít některá auta v základní výbavě, jsou tedy homologovaná pro daný typ vozu. V tomto případě samozřejmě žádný problém nenastává.

Zatemňování skel

Nejrůznější fólie, které si majitelé aut lepí na sklo, můžou být důvodem, proč u zkoušky neprojít. V poli výhledu řidiče nesmí být celkový prostup světla nižší než 70 procent. To v praxi znamená, že smí zaclonit skla nejvýše o třicet procent.

Sraz příznivců tuningu.

Pokud je to více, musí se na stanici vrátit s nápravou. Technici potvrzují, že v takto viditelné věci nemůžou udělat výjimku, protože by se sami mohli zodpovídat z prohřešku.

„V případě že policie najde nějakou závadu čtrnáct dnů po technické, často se zahajuje správní řízení s technikem, který ji provedl. Následně je pak pokutován. Technici tak mají na zřeteli závady, které jsou vidět na silnici vidět: rezivé blatníky a kotouče brzd, folie, doplňková světla světla a podobně,“ vypočítává Michal Cuc který vede Profesní komoru STK.

Upravený výfuk

Podomácku vyladěný výfuk, který je k vidění u řady „vytuněných“ aut, patří také mezi závady, které je potřeba řešit. Většina pokroucených trubic či dvojité výfuky, které si lidé na auta montují, nemá potřebnou homologaci a podle zákona nemají na silnici co dělat.

Platí, že zásah do výfukového systému je problém. Jde opět o zmíněnou závadu typu B, kterou lze podmínečně odstranit do 30 dnů.

Jeden stěrač

‚Zeleným Benzinám‘ věštili zánik. Teď se derou na české dálnice

Základní funkcí stěračů je zajistit řidiči dostatečné vidění – i proto mají auta dva kmitající pomocníky. Výjimkou jsou například některá malá auta, kterým na setření dešťové vody stačí vzhledem k ploše jejich skla jeden stěrač.

Řidiči na různých zájmových fórech přesto shánějí jeden kus, který dodá jejich vozu originální vzhled. V takovém případě by však museli před technickou sólo stěrač odmontovat a nasadit na jeho místo homologovanou dvojici.

Příliš velká kola

V technickém průkazu je uvedeno, jakou velikost kol má dané auto mít. Přesto lidé na vůz často nasazují větší disky, protože mají pocit, že s nimi jejich stroj vypadá lépe. Pro technika či policistu by však tato okem postřehnutelná úprava znamenala problém.

Ještě horší situace však nastává v případě, že dojde k zásadnější úpravě. „Může jít o o nepovolenou změnu konstrukce kola – třeba když při stavbě ‚retro vozu‘ použijete kola drátěná místo plechových nebo litých,“ popisuje Robert Vacek z Autoklubu ČR.

V takové situaci může jít na STK o takzvanou závadu typu C – to je případ, kdy nelze ze stanice ani odjet a je nutné vůz odstavit. V takovém případě je logicky náprava složitější, než když může řidič, jako u „béčka“ pohodlně odjet do servisu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!