Vlaky za pět let využilo víc jak 4 miliony cestujících. Denně ujedou téměř 6000 km a za 5 let provozu najela s cestujícími 8,7 milionů km. Pendolina měly letos doplnit nové rychlostní lokomotivy, jejich dodávka však má roční zpoždění.
Největší zájem o spojení našimi nejrychlejšími vlaky je na tzv. severní trase mezi Prahou a Ostravou, kde je průměrné obsazení Pendolin 62 %. Pro srovnání - podle drah je průměrná obsazenost dálkových spojů Německu a Rakousku pouhých 40 až 45 %.
Kritizoval i Gott
"Pendolino je plnokrevník, který potřebuje jezdit dlouhé trasy, pokud možno mezinárodně," řekl náměstek ČD pro ekonomiku Michal Nebeský. Právě mezinárodní nasazení rychlovlaků se drahám nedaří. Letos v polovině prosince je stáhnou po třech letech z Bratislavy a omezí jejich provoz do Vídně. Jednotky nejezdí ani do Německa, jak bylo původně plánováno.
Čtěte více |
To dnes kritizoval i Karel Gott, který se oslav účastnil. "Přeji pendolinu, aby jezdilo tak rychle, jak mu bylo slíbeno, a na trasách, pro které bylo určeno," pronesl Gott přípitek. Snížení rychlosti pendolin kvůli jízdnímu řádu a jejich nasazení na vnitrostátních linkách je podle zpěváka stejné, jako kdyby jeho někdo držel za krk a bránil mu zpívat.
Utopená miliarda
O nákupu vlaků s naklápěcí skříní bylo rozhodnuto státem v 1. polovině 90. let, kdy se vláda rozhodla, že nebude stavět nové železniční tratě, ale pouze zmodernizuje ty stávající.
Jízdní vlastnosti nových souprav měly být využity v úsecích s oblouky. Původně vyvíjelo jednotky pro České dráhy konsorcium ČKD – Siemens – Fiat, kterému dráhy vyplatily na zálohách 1 miliardu korun.
Co jsou PendolinaPendolino je třísystémová elektrická jednotka s naklápěcí skříní s maximální rychlostí 230 kilometrů za hodinu (na českých kolejích však smít jet maximálně 160 kilometrů za hodinu) a výkonem 4000 kW. |
V té době byla Pendolina dodávána také do Itálie, Švýcarska, Finska, Španělska a Portugalska.
Fiat na kolejích
Technologie naklápění a podvozky firmy Fiat byly montovány pod německé naklápěcí vlaky ICE-T a používají se i ve Velké Británii.
Již tehdy bylo jasné, že 7 vlaků nepostačuje na zajištění provozu linky Berlín – Praha – Vídeň, o které byly podepsány v polovině 90. let mezivládní memoranda. Vlaky byly po dodání nasazeny primárně ve vnitrostátní dálkové přepravě, aktuálně zajíždějí i na Slovensko a do Rakouska.
Neslavné začátky
Začátky Pendolin v České republice však nebyly příliš slavné. Počátkem roku 2006 se vlaky potýkaly s celou řadou poruch, které nakonec vedly k dočasnému odstavení všech souprav. Softwarové poruchy vyřadily pendolina z provozu několikrát také loni a letos. Dlouho se čekalo i na povolení jejich jízd do sousedních zemí, Rakouska a Slovenska.
"Na trase Praha – Ostrava se Pendolino stalo fenoménem a přineslo nám o 35 % více cestujících. Snažíme se maximalizovat výnosy z provozu sedmi vlaků, za které dráhy kdysi zaplatily tolik, co za 10. Jednáme i se zahraničními partnery o podobě nasazení Pendolin v dalších letech. Prioritou je pro nás rychlé spojení Prahy s Ostravskem, Brnem, Vídní a Bratislavou," dodává Petr Žaluda.
Škodovky nejezdí
K pokrytí dlouhých tratí mělo drahám pomoci také 20 nových
vysokorychlostních lokomotiv od společnosti Škoda Transportation. První měly být nasazeny již koncem letošního roku, dodávka však nabrala zhruba roční zpoždění. Důvodem prý je řada technických podmínek na plnění mezinárodních norem.