Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Pět let Pendolin: prodělávají 500 milionů ročně, kritizoval je i Gott

Ekonomika

  14:36
PRAHA - České dráhy dnes v Praze na Hlavním nádraží slavily pět let Pendolin. Podle generálního ředitele Petra Žaludy je provoz těchto jediných rychlovlaků v Česku ziskový. Nicméně účetní ztráta za rok však dosahuje půl miliardy Kč kvůli odpisům a splátkám. Vlaků, kterých mělo být 10 a měly spojovat Berlín, Prahu a Vídeň, jezdí pouze sedm. Úspěšné jsou navíc pouze na trati mezi Prahou a Ostravou.

Pendolino - ilustrační foto foto: Lidové noviny

Vlaky za pět let využilo víc jak 4 miliony cestujících. Denně ujedou téměř 6000 km a za 5 let provozu najela s cestujícími 8,7 milionů km. Pendolina měly letos doplnit nové rychlostní lokomotivy, jejich dodávka však má roční zpoždění.

Největší zájem o spojení našimi nejrychlejšími vlaky je na tzv. severní trase mezi Prahou a Ostravou, kde je průměrné obsazení Pendolin 62 %. Pro srovnání - podle drah je průměrná obsazenost dálkových spojů Německu a Rakousku pouhých 40 až 45 %.

Kritizoval i Gott
"Pendolino je plnokrevník, který potřebuje jezdit dlouhé trasy, pokud možno mezinárodně," řekl náměstek ČD pro ekonomiku Michal Nebeský. Právě mezinárodní nasazení rychlovlaků se drahám nedaří. Letos v polovině prosince je stáhnou po třech letech z Bratislavy a omezí jejich provoz do Vídně. Jednotky nejezdí ani do Německa, jak bylo původně plánováno.

Čtěte více


To dnes kritizoval i Karel Gott, který se oslav účastnil. "Přeji pendolinu, aby jezdilo tak rychle, jak mu bylo slíbeno, a na trasách, pro které bylo určeno," pronesl Gott přípitek. Snížení rychlosti pendolin kvůli jízdnímu řádu a jejich nasazení na vnitrostátních linkách je podle zpěváka stejné, jako kdyby jeho někdo držel za krk a bránil mu zpívat.

PendolinoUtopená miliarda
O nákupu vlaků s naklápěcí skříní bylo rozhodnuto státem v 1. polovině 90. let, kdy se vláda rozhodla, že nebude stavět nové železniční tratě, ale pouze zmodernizuje ty stávající.

Jízdní vlastnosti nových souprav měly být využity v úsecích s oblouky. Původně vyvíjelo jednotky pro České dráhy konsorcium ČKD – Siemens – Fiat, kterému dráhy vyplatily na zálohách 1 miliardu korun.

Co jsou Pendolina

Pendolino je třísystémová elektrická jednotka s naklápěcí skříní s maximální rychlostí 230 kilometrů za hodinu (na českých kolejích však smít jet maximálně 160 kilometrů za hodinu) a výkonem 4000 kW.

Ve vlaku jsou dva vozy první třídy, jeden vůz druhé třídy s bistrem a čtyři vozy druhé třídy. Celková kapacita soupravy je 331 míst k sezení a dvě místa pro vozíčkáře. Vlak měří 184,4 metru.

Pendolina zajišťují spoje pod produktovou značkou SuperCity Pendolino. Nejvytíženější jsou Pendolina na trase Praha – Ostrava, ale vlaky zajíždějí také do Brna a dál do Vídně.

"Po krachu ČKD však byly tyto peníze ztraceny a zbývající 3,3 miliardy ČD následně použily pro nákup alespoň sedmi Pendolin," vysvětluje historii nákupu jednotek současný generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

V té době byla Pendolina dodávána také do Itálie, Švýcarska, Finska, Španělska a Portugalska.  

Fiat na kolejích
Technologie naklápění a podvozky firmy Fiat byly montovány pod německé naklápěcí vlaky ICE-T a používají se i ve Velké Británii.

Již tehdy bylo jasné, že 7 vlaků nepostačuje na zajištění provozu linky Berlín – Praha – Vídeň, o které byly podepsány v polovině 90. let mezivládní memoranda. Vlaky byly po dodání nasazeny primárně ve vnitrostátní dálkové přepravě, aktuálně zajíždějí i na Slovensko a do Rakouska.

Neslavné začátky
Začátky Pendolin v České republice však nebyly příliš slavné. Počátkem roku 2006 se vlaky potýkaly s celou řadou poruch, které nakonec vedly k dočasnému odstavení všech souprav. Softwarové poruchy vyřadily pendolina z provozu několikrát také loni a letos. Dlouho se čekalo i na povolení jejich jízd do sousedních zemí, Rakouska a Slovenska.

Pendolino"Na trase Praha – Ostrava se Pendolino stalo fenoménem a přineslo nám o 35 % více cestujících. Snažíme se maximalizovat výnosy z provozu sedmi vlaků, za které dráhy kdysi zaplatily tolik, co za 10. Jednáme i se zahraničními partnery o podobě nasazení Pendolin v dalších letech. Prioritou je pro nás rychlé spojení Prahy s Ostravskem, Brnem, Vídní a Bratislavou," dodává Petr Žaluda.

Škodovky nejezdí
K pokrytí dlouhých tratí mělo drahám pomoci také 20 nových
vysokorychlostních lokomotiv od společnosti Škoda Transportation. První měly být nasazeny již koncem letošního roku, dodávka však nabrala zhruba roční zpoždění. Důvodem prý je řada technických podmínek na plnění mezinárodních norem.

Autoři: ,