Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Pět nových tramvajových tras pro Prahu. Kde se vyplatí a kde jsou zbytečné?

Ekonomika

  16:29
PRAHA - Pražské čtvrti Libuš i Komořany dostaly minulý týden politický příslib, že nové tramvajové trasy do těchto míst budou pro hlavní město prioritou. V provozu by mohly být už za dva roky. Nejsou to ale jediné koleje, které by měly v Praze v příštích letech přibýt.

Tramvaje v Praze - ilustrační foto. foto:  Radek Cihla, MAFRA

Na mapě Prahy je minimálně pět úseků, kde připadá v úvahu stavba nových tramvajových tratí. Lidovky.cz požádaly dopravního experta Jana Spoustu z Centra dopravního výzkumu o jeho pohled na to, jak moc je vznik těchto tras reálný.

Sídliště Modřany – Novodvorská

Současný stav: Do dvou až tří let by se mohl začít stavět úsek mezi Sídlištěm Modřany a ulicí Novodvorská. Pokračování do stanice Libuš by následovalo až po dokončení stejnojmenné stanice metra. Právě tam by měla tramvaj konečnou.

Spousta: Jednalo by se o prodloužení zhruba o dvě zastávky. Pro místní lidi by toto nové spojení určitě smysl mělo. Vilová čtvrť za Novodvorskou, ve východním směru, není dopravně příliš dobře obsloužená. Autobusy tam jezdí v dost špatných intervalech na to, že jde o Prahu a také vzhledem k hustotě zástavby (ne obyvatel).

ČTĚTE TAKÉ:

Protažení trasy k ulici Novodvorská může být poměrně reálné, protože stavba by neměla narážet na přílišný odpor místních obyvatel, kteří by přišli o parkovací místa nebo by jim tramvaje hlučely pod okny. Nejsem si jen jistý, zda by projekt kvůli přírodnímu území ve směru na jih od trati – Modřanské rokli - nemohl narazit na ekologická posouzení. Ale tramvajová trať by se v těch místech měla bez problémů vejít.

Nádraží Modřany - Komořany

Současný stav: Dnešní trať do Modřan odbočuje ze zastávky Nádraží Modřany dále k tamnímu sídlišti. Koleje by mohly vést od nádraží rovně, směrem do Komořan. Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) tuto trasu označil minulý týden za jednu z priorit.

Spousta: V bývalém modřanském cukrovaru vzniká nová zástavba, proto by prodloužení tramvaje tímto směrem asi smysl mělo. Otázkou samozřejmě je, kolik nových domů se tam postaví a jak vzroste počet obyvatel.

Divoká Šárka - Dědinská

Současný stav: Tramvajová trať nyní končí ve stanici Divoká Šárka, nedaleko přírodní rezervace. Pokračovat by mohla dále po Evropské směrem ven z Prahy. Záměr už získal kladné stanovisko EIA posuzující vliv stavby na životní prostředí. Proti současnému řešení je však vedení Městské části Praha 6 a někteří obyvatelé Dědiny.

Tramvaje v Praze.

Spousta: Chápu místní občany, kteří nechtějí přijít o parkování a obávají se zvýšeného hluku. Bydlím ve Vršovicích, a i když tam byla trať zrekonstruovaná, tak mi subjektivně připadá, že je tam více hluku než před opravou. Lidé z Prahy 6, kterým se to hodí, cestují tramvají až do centra. Ale větší část z nich přestupuje z autobusu na Evropské na první možnou stanici metra. Mobilitě občanů by tedy prodloužení na Dědinu asi moc nepomohlo. Navíc tramvaj má narušovanou pravidelnost v tom, že projíždí centrem, kdežto autobusy nemívají tyto problémy tak velké.

Sídliště Barrandov – Slivenec - Holyně

Současný stav: Trať nyní končí smyčkou u konečné Sídliště Barrandov. Pokračování do Holyně a Slivence už má vydané územní rozhodnutí. Zpracovává se dokumentace pro stavební povolení a s realizací stavby se počítá v letech 2017 – 2018.

Spousta: Pokud trať nenarazí na nějaké extrémní požadavky majitelů pozemků, tak by tam záměr neměl mít větší problémy. Trať povede mimo nějakou složitou zástavbu, přes pole, což by nemělo vadit z hlediska ochrany krajiny.

Nádraží Podbaba – Suchdol

Současný stav: Zatím nemá oporu v územním plánu, takže není naplněna základní podmínka pro její realizaci. O projekt se ale živě zajímá radnice Městské části Praha 6.

Spousta: Tam je po dopravě obrovská poptávka v době, kdy začíná a končí vyučování na tamní České zemědělské univerzitě. Ale mimo tento čas, se nic neděje ani v dopravě. Místním obyvatelům by se toto spojení určitě líbilo, ale novou tramvajovou trať by nenaplnili. Byla by na místě analýza, kolik by stála a co by přinesla.

Autor: