Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Bývalý šéf Českých drah Petr Žaluda vybuduje pro Monetu síť dobíjecích stanic

Ekonomika

  12:00
Praha - Moneta Money Bank je největším českým uživatelem elektromobilů. Celkem jich už provozují čtyřicet, objednaných jich mají ale celkem 150. Firma ale naráží na nedostatek dobíjecích míst a plánuje je proto vybudovat u svých poboček, kde je nabídne i veřejnosti. Síť stanic má postavit firma Olife Energy bývalého šéfa Českých drah Petra Žaludy. Jeho jméno se stalo známým především v souvislosti s jeho vysokým platem a následným „zlatým padákem“ 12 milionů korun.

Bývalý generální ředitel Českých drah Petr Žaluda, v současnosti působí ve společnosti Olife Energy. foto: MAFRA – Jiří Salik Sláma

Nyní se s úřady jedná o zhruba sedmdesáti stanicích. Ty vybuduje společnost Olife Energy, za kterou stojí bývalý šéf Českých drah a české pobočky pojišťovny Axa Petr Žaluda. „Chceme aby lidé měli na blízku nejen naši pobočku, ale i dobíjecí stanici,” říká Jiří Huml, který má v Monetě na starosti sdílené služby.

Žaluda vydržel v čele národního dopravce celých pět let, nejdéle ze všech dosavadních šéfů. Nejvíce se ale „proslavil“ svým platem půl milionu korun měsíčně, při svém odchodu v roce 2013 navíc inkasoval zlatý padák ve výši 24 měsíčních platů, jednorázově mu tedy České dráhy vyplatily 12 milionů korun. Z pozice šéfa ČD ho odvolal tehdejší ministr dopravy v Rusnokově vládě Zdeněk Žák, který to zdůvodnil vysokým zadlužením společnosti. Rusnok tehdy personální změny prý schválil s obavou, aby České dráhy nedopadly podobně jako společnost Sazka, která musela nakonec projít konkurzem.

Z Prahy do Bibione elektromobilem zadarmo. Jde to, ale dře to

Zástupci Monety se snažili jednat i s velkými energetickými společnostmi, které již sítě dobíjecích stanic v Česku provozují, pro ně ale projekt údajně nebyl zajímavý. Společnou řeč našly až s Žaludovým startupem. Olife Energy ambici vybudovat v Česku síť dobíjecích stanic prezentoval již loni na podzim. Stanice pro Monetu mají tvořit jen část chystané sítě.

„Pro stanice ve městech ale chybí podpora, výhodnější je stavět je u dálnic, ale to my nepotřebujeme,” popisuje Huml.

Při jízdě elektromobilem po Česku si musíte dobíjení naplánovat, říká šéf e-mobility Siemensu

Moneta Money Bank postupně převádí svůj vozový park na elektřinu. Naráží ale na řadu problémů. Výrobci těchto aut například nepočítali s tím, že jich někdo bude chtít dobíjet v jedné garáží desítky.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!