26. července 2018 12:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Bývalý šéf Českých drah Petr Žaluda vybuduje pro Monetu síť dobíjecích stanic

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Bývalý generální ředitel Českých drah Petr Žaluda, v současnosti působí ve společnosti Olife Energy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bývalý generální ředitel Českých drah Petr Žaluda, v současnosti působí ve společnosti Olife Energy. | foto: MAFRA – Jiří Salik Sláma

Praha Moneta Money Bank je největším českým uživatelem elektromobilů. Celkem jich už provozují čtyřicet, objednaných jich mají ale celkem 150. Firma ale naráží na nedostatek dobíjecích míst a plánuje je proto vybudovat u svých poboček, kde je nabídne i veřejnosti. Síť stanic má postavit firma Olife Energy bývalého šéfa Českých drah Petra Žaludy. Jeho jméno se stalo známým především v souvislosti s jeho vysokým platem a následným astronomickým „zlatým padákem“ 24 milionů korun.

Nyní se s úřady jedná o zhruba sedmdesáti stanicích. Ty vybuduje společnost Olife Energy, za kterou stojí bývalý šéf Českých drah a české pobočky pojišťovny Axa Petr Žaluda. „Chceme aby lidé měli na blízku nejen naši pobočku, ale i dobíjecí stanici,” říká Jiří Huml, který má v Monetě na starosti sdílené služby.

Žaluda vydržel v čele národního dopravce celých pět let, nejdéle ze všech dosavadních šéfů. Nejvíce se ale „proslavil“ svým astronomickým platem půl milionu korun měsíčně, při svém odchodu v roce 2013 navíc inkasoval zlatý padák ve výši 24 měsíčních platů, jednorázově mu tedy České dráhy vyplatily 24 milionů korun. Z pozice šéfa ČD ho odvolal tehdejší ministr dopravy v Rusnokově vládě Zdeněk Žák, který to zdůvodnil vysokým zadlužením společnosti. Rusnok tehdy personální změny prý schválil s obavou, aby České dráhy nedopadly podobně jako společnost Sazka, která musela nakonec projít konkurzem.

Zástupci Monety se snažili jednat i s velkými energetickými společnostmi, které již sítě dobíjecích stanic v Česku provozují, pro ně ale projekt údajně nebyl zajímavý. Společnou řeč našly až s Žaludovým startupem. Olife Energy ambici vybudovat v Česku síť dobíjecích stanic prezentoval již loni na podzim. Stanice pro Monetu mají tvořit jen část chystané sítě.

„Pro stanice ve městech ale chybí podpora, výhodnější je stavět je u dálnic, ale to my nepotřebujeme,” popisuje Huml.

Moneta Money Bank postupně převádí svůj vozový park na elektřinu. Naráží ale na řadu problémů. Výrobci těchto aut například nepočítali s tím, že jich někdo bude chtít dobíjet v jedné garáží desítky.

šitRoman Šitner
  • 2Diskuse