28. července 2007 14:04 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Pivovary: boj Davida s Goliášem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 32Diskuse
Pivo | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pivo | foto: Reprofoto

BRNO Malé pivovary si stěžují na dominantní postavení velkých hráčů na českém pivním trhu. Zatímco Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v současné situaci nevidí problém, menší výrobci zlatavého moku mají na globalizujícím se trhu strach o svou existenci.

Bouří se zejména proti politice velkovýrobců, v jejichž čele na českém trhu stojí skupina Plzeňského Prazdroje. „Trh v dnešní době podle našeho názoru funguje dobře, je vesměs konstantní a konkurenceschopný,“ zmínil včera místopředseda ÚOHS Kamil Rudolecký.

Jiného názoru jsou zástupci malých pivovarů. Podle nich je velkovýrobci tlačí svou politikou do kouta. „Trh se nepřetržitě koncentruje, což neustále existenčně ohrožuje zejména menší pivovary. Můžeme se tak dočkat situace, kdy na trhu poroste počet značek, které však bude vyrábět jen několik společností,“ míní obchodní ředitel pivovaru Černá Hora Ivo Štorek.

Menší pivovary tak musí bojovat zejména individuálním přístupem k odběratelům a musí rychle reagovat na poptávku trhu. Dovolit si naopak nemohou velké investice, jakými jsou výměny lahví, ke kterým se odhodlala řada českých pivovarů. „Těžko hovořit o rovném boji, když například největší hráči na trhu získávají navíc investiční pobídky od státu,“ doplnil Štorek v reakci na finanční podporu pro exportní produkci Prazdroje.

„Malé pivovary mohou zaujmout pestrostí svých produktů a také individuálním přístupem,“ řekl pro Lidové noviny mluvčí Rodinného pivovaru Bernard Zdeněk Mikulášek. Kritická situace podle něho nastává například v okamžiku, kdy zástupce velkých společností nabízí v restauracích a hostincích produkty ze svého portfolia, které tvoří laciné pivo, regionální pivo, exkluzivní značka a velká česká značka.
„Majitelé restaurací pak nemají důvod nabízet další značky, navíc by přicházeli o bonusy z vytočených litrů,“ doplnil Mikulášek.

Právě případy „zavazování hostinských“ už antimonopolní úřad v minulosti prošetřoval a udělil několik pokut - nejvyšší sankci, a to 2,3 milionu korun, byl nucen zaplatit Plzeňský Prazdroj. Ten však loni požádal o výjimku, kterou úřad schválil.

V současnosti by tak maximální objem dodávek od Prazdroje do restauračních zařízení měl činit sedmdesát procent objemu dodávek piva v letech 2003 až 2005. Tímto krokem chtěl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zajistit, aby provozovatelé nakupovali významné množství piva také od konkurence. Malé pivovary od té doby v několika případech poukázaly na porušení této výjimky. Úřad však dospěl k názoru, že k pochybení nedošlo.

Na českém trhu v posledních čtyřech letech působí přibližně pět desítek pivovarů, které nabízejí na čtyři stovky značek. Více než čtyři pětiny zdejšího trhu přitom ovládá sedm firem. Klíčový okamžik na na českém trhu s pivem nastal v roce 1998. Tehdy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže po prvotním zamítnutí schválil fúzi společností Plzeňský Prazdroj a Pivovar Radegast. Od té doby na trhu figuruje klíčový hráč, který ovládá téměř jeho polovinu. V zádech má navíc druhou největší světovou skupinu výrobců piva SABMiller.

Podle Úřadu pro hospodářskou soutěž se katastrofické scénáře, které hovořily o „pivním Mnichovu“ a jistém zániku malých pivovarů po fúzi, nepotvrdily. Podle Luďka Svobody ze sekce Ochrany hospodářské soutěže ÚOHS se naopak malým značkám na českém trhu daří a expandují i do zahraničí. „Obrovský meziroční nárůst, téměř sto procent, zaznamenal pivovar Vratislavice, dvacetiprocentní nárůst si připsal například pivovar Jihlava a Klášter,“ uvedl Svoboda.

„České pivo má ve světě dobrý zvuk a v nejbližší době ho neztratí, ba naopak,“ doplnil místopředseda úřadu Rudolecký. Výstav piva se v loňském roce v České republice přiblížil k hranici dvaceti milionů hektolitrů. Skupina Plzeňského Prazdroje se na výsledku podílela 8,72 milionu hektolitrů. Od dubna 2006 do března 2007 utržila 14,4 miliardy korun.

  • 32Diskuse