21. července 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Platby ‚dvojčaty‘ v Kauflandu. Německý řetězec zavedl samoobslužné pokladny nové generace

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 11Diskuse
Samoobslužné pokladny Twin Flow se pro sedm zemí, kde řetězec Kaufland působí,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Samoobslužné pokladny Twin Flow se pro sedm zemí, kde řetězec Kaufland působí,... | foto: Kaufland

Praha Rychlejší, přesto si na ně bude potřeba zvyknout – platilo před pár lety u zavedení prvních samoobslužných pokladen v Česku. Řetězec Kaufland nyní do své prodejny na pražském Vypichu zavedl o třídu výkonnější samoobslužnou pokladnu, která na rozdíl od menšího modelu určeného pro namarkování spíše menších nákupů, dokáže odbavit i zboží za několik tisíc korun.

Takzvaná pokladna Twin Flow (v angličtině „dvojitý proud“) je vybavena dotykovou obrazovkou a dlouhým pojízdným pásem. Zákazník si zboží markuje sám, naskenuje čárový kód či jej vybere pomocí dotykové obrazovky, klade nákup na pás, který je vybaven kontrolní váhou a postupuje až na konec.

Když zákazník zaplatí, zboží je odděleno automaticky výsuvnou přepážkou. Spotřebitel si tak může nákup v klidu uložit do tašky a další nakupující zároveň může již markovat a pokládat zboží na pás, aniž by si oba navzájem překáželi.

Techničtí pokusní králíci

„Dvojčata“ byla do obchodu s více než pětitisícovou rozlohou zavedena v květnu tohoto roku. V testovací fázi se tak řešily provozní nedostatky. „Jednalo se o nastavení optimální rychlosti pásu nebo získání zkušeností s ovládáním ze strany zákazníků. V současné chvíli můžeme potvrdit, že pokladny fungují k oboustranné spokojenosti,“ tvrdí Renata Maierl, mluvčí společnosti Kaufland. Zákazníci, kteří zatím nemají s dvouproudovou pokladnou zkušenost, prý mají také potíže s pokládáním zboží na pás, neboť jej často umisťují příliš daleko, a skener nemůže nákup detekovat.

Pokud jde o investici do nové technologie, cena za pokladní dvojče se pohybuje kolem 20 tisíc eur (v přepočtu tedy něco přes půl milionu korun). „V prodejně na Vypichu jsou tyto čtyři Twin Flow pokladny a deset SCO neboli samoobslužných pokladen, z nichž pět je pro bezhotovostní platbu a pět pro platbu platební kartou i platbu v hotovosti,“ dodává Maierl.

Menší pokladny, které na rozdíl od dvojčat nejsou vybaveny jezdícím pásem, se cenově pohybují mezi osmi až 14 tisíci eury (tedy přibližně od 200 do 360 tisíc korun). Běžné menší samoobslužné pokladny zavedl Kaufland v roce 2016. Nyní je má ve svých 25 obchodech.

Česko se tak stalo jedinou zemí, kde Kaufland, jenž působí na sedmi evropských trzích, novinku testuje. „Češi jsou velmi techničtí a z technologických novinek jsou nadšení. Proto se u nás mnoho takových novot testuje,“ vysvětluje mluvčí Kauflandu. V Česku prý kvůli nim nebylo zrušeno žádné pracovní místo.

Doba digitální

Dvojčata zavedl Kaufland, jenž patří stejně jako řetězec Lidl do skupiny Schwarz, v rámci modernizace prodejny na pražském Vypichu. V rámci rekonstrukce zavedl i několik dalších technologických novinek. Instaloval v oddělení ovoce a zeleniny digitální cenovky, které zákazníky informují o ceně zboží a případných slevových akcích. Oproti běžným papírovým cenovkám jsou úspornější na obsluhu i spotřebu materiálu.

Další novinkou jsou čtečky čárových kódů, které jsou volně umístěny po prodejně. Zákazník si na nich může zkontrolovat celkovou hodnotu svého nákupu. Výši celkové částky investované do modernizace prodejny na Vypichu ale nechtěli zástupci řetězce komentovat.

  • 11Diskuse