Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Plyšák Kuky je nedostatkové zboží. Stal se hitem černého trhu

Ekonomika

  14:03
PRAHA - Inzeráty nabízející vlastnoručně vyrobené postavičky Kukyho z filmu Jana Svěráka zaplavily internet. Ty originální se dají sehnat pouze ve sponzorských soutěžích, řada lidí se s tím však nechce smířit. Čile obchodují také s plyšáky, které už v soutěži získali.

Podomácku vyrobený Kuky, který se dá koupit na internetu foto: Reprofoto

"Naléhavě sháním plyšového medvídka Kukyho, zaplatím za něj klidně i tisíc korun. Je to pro mě moc důležité. Prosím nabídněte. Děkuji," zní například jeden z inzerátů. Na poptávku rychle zareagovali také uživatelé internetových aukcí, kde se objevily desítky podomácku ušitých postaviček více či méně podobných svému vzoru.

"Když jsem ho před dvěma týdny sháněla, nebyla na internetu nabídka žádná, jenom samé poptávky. Chtěla jsem ho jako překvapení pro svého přítele a potřebovala jsem ho sehnat co nejrychleji," popsala pro LN autorka jednoho z inzerátů. Ceny napodobenin se pohybují kolem dvou set korun, za původní plyšáky jsou ale lidé ochotni nabídnout i pět set korun a více. Někteří inzerenti dokonce nabízejí výkup bodů ze soutěže, v níž se dá originální Kuky získat.

Pravý plyšák Kuky

Režisér a koproducent filmu Jan Svěrák se však podle svých slov zakročit nechystá. "Vlastně mě to těší, když se nějaká maminka nebo babička rozhodne ušít vlastního Kukyho. Je to návrat k téměř zapomenuté zručnosti. A když ušijí dva a jednoho prodají, tak nás to nezabije," uvedl Svěrák.

Ten zároveň zdůraznil, že se lidé žádané postavičky dočkají. "Do konce července je Kukyho možné získat pouze v soutěži s Dobrou vodou. Mají jich pětadvacet tisíc, tak se nebojím, že by došli. Druhý vrh se teď vyrábí a dostane se do volného prodeje během léta," řekl.

Ačkoli návštěvnost filmu Kuky se vrací zatím neplní očekávání producentů, prodej suvenýrů v rámci takzvaného merchandisingu běží na poměry českých filmů naplno.

Na podzim se například objeví několik karetních her od firmy Bonaparte, společnost Hybler textil zase chystá dětské povlečení určené pro vánoční trh.

K tričkům a plakátům v létě přibudou také přívěsky hlavních postav, zatím dostupné jen v multikinech CineStar. Na knihu Kuky se vrací zase Peugeot láká zájemce o testovací jízdy. Kuky se vrací.

"Jednáme se sítí knihkupectví Dobrovský, že by v jejich obchodech prodávali placky, velké plakáty do dětských pokojů a možná i plyšáky, protože náš e-shop je zavalen objednávkami a jako filmová produkce na to nejsme stavěni. Vybíráme také řetězec hračkářských obchodů, kterému plyšáky svěříme," doplnil výčet Svěrák.

Hlavním zdrojem příjmů nicméně zůstávají především výnosy ze vstupného a producenti si hodně slibují také od prodeje práv do zahraničí, který by měl zatím poměrně slabé výsledky zachránit.

"Proti americkým filmům, jejichž merchandising zaplaví celý svět, je náš trh docela titěrný. Zisk se tedy dá odhadovat v řádu statisíců, nikoli milionů," uzavřel Svěrák.