Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Plzeň zásadně zmodernizuje vozovnu tramvají za zhruba 1 miliardu korun

Ekonomika

  14:10aktualizováno  14:12
PLZEŇ - Plzeňské městské dopravní podniky musí zcela přestavět vozovnu tramvají ve čtvrti Slovany. Více než dvouletá stavba za zhruba jednu miliardu korun začne nejdéle na přelomu let 2019 a 2020.

Tramvaj plzeňského dopravního podniku. foto: Martin Polívka, MAFRA

Termín vychází ze znaleckého posudku, který konstatoval špatnou kvalitu použitého betonu a pískové podloží, v němž se bortí koleje. První část vozovny je navíc ze začátku 40. let minulého století. Finalizuje se zadávací dokumentace k veřejné zakázce na projektanta, řekl předseda představenstva PMDP Michal Kraus.

Reklamní firma zažalovala dopravní podnik. Chce zjistit, zda její smlouva platí

„Předpokládám, že ji představenstvo bude schvalovat na svém listopadovém zasedání a hned poté bude vypsána,“ uvedl. Vítěz, který bude projektovat asi rok, by měl být ideálně známý v dubnu. PMDP předpokládá, že dodá všechny stupně projektové dokumentace.

Jeden rok na projekt je nejzazší doba, protože PMDP musí získat potřebná povolení do limitního zahájení stavby, stanoveného znaleckým posudkem na přelom let 2019 a 2020. Posudek včas definoval největší problémy areálu, který dosloužil. Podle Krause tam začalo docházet „k borcení kolejí a k dílčím prasklinách litých betonů“. „Je to ale současně ovlivněno stářím vozovny, která se stavěla na stařičké tramvaje. Váhy dnes provozovaných vozidel jsou v násobcích,“ uvedl.

Odhad nákladů je kolem jedné miliardy. „Ale ten byl učiněn na základě studie. Teprve až budeme mít projektovou dokumentaci a výkaz výměr, tak budeme přesnější,“ řekl šéf PMDP.

Pražská MHD: Změny v autobusové dopravě přinesou 8 nových autobusových linek, dvě desítky změní trasy

Projekt zaplatí dopravní podnik, na samotnou investici pak dá 250 až 350 milionů korun. „Suma vyjde ze skutečných podmínek, v nichž se budeme nacházet v okamžiku zahájení stavby,“ řekl Kraus. PMDP by se zřejmě mohly čerpat peníze EU ve výši až 85 procent nákladů. Program zatím vypsán, ale podnik ho řeší s ministerstvem dopravy. Firma dále jedná s městem o čerpání peněz z Evropské investiční banky a prověří také komerční úvěry. „Financování samo ještě není řešeno, protože nevíme kolik peněz budeme potřeba a v jakém přesně okamžiku,“ vysvětlil.

Kraus odhadl, že stavba potrvá přes dva roky. Bude záležet na tom, s čím se tam potkáme, až uděláme skrývku a strhnou se haly, uvedl. Půjde o kompletní obnovu všech hal, kde budou nové technologie, například myčka, kterou PMDP nyní nemají, upraví se prostor pro podúrovňové soustružení kol, vybuduje se nový objekt, v jehož prvním patře bude sídlit vedení a údržba drážní cesty a pod tím vzniknou parkovací místa. „Je to zajímavý koncept, který depo úplně změní“, řekl.

Plzeň má od roku 2014 nové depo pro 350 trolejbusů a autobusů v areálu plzeňské Škodovky na Karlově. Areál za 1,2 miliardy korun postavila Škoda Transportation, která od ledna 2013 zajišťuje po 29 let pro dopravní podnik kompletní servis a údržbu vozidel. Kontrakt na údržbu, opravy a stavbu rozsáhlého depa je za téměř 12 miliard korun. Po jeho skončení Škodovka areál městu předá. PMDP v současné době provozují 122 autobusů, 114 tramvají a 87 trolejbusů.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...