15. června 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Plzeňská Škoda pomůže čínské expanzi. Vlakový obr takovou firmu ještě nekoupil

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Vlaky čínské společnosti CRRC. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vlaky čínské společnosti CRRC. | foto: CRRC

PEKING/PLZEŇ Největší český výrobce vlaků a tramvají vzbudil pozornost v Číně. Připravovaný prodej plzeňské Škody Transportation do rukou železničního giganta CRRC je i v čínském měřítku velkou událostí. Významný deník China Daily o něm píše jako o jednom z klíčů ke globální expanzi ambiciózní CRRC.

Není to přehnané tvrzení. Už z dřívějších informací bylo zřejmé, že Škoda je pro China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) důležitou vstupenkou na evropský trh, protože má technické know-how i potřebná úřední povolení.

Nyní význam chystaného obchodu – jehož hodnota se pohybuje kolem třiceti miliard korun – podtrhli samotní Číňané. Konkrétně anglicky psaný list China Daily. Minulý týden podrobně popsal expanzivní strategii CRRC, jako jednu z velkých událostí tamní byznysové scény.

Největší výrobce kolejové techniky na světě plánuje letos uzavřít dvě velké zahraniční akvizice, z nichž China Daily zmiňuje právě nákup Škody Transportation. Vyjednávání už podle dřívějších informací serveru Lidovky.cz dospěla do finální fáze. Zdá se, že obchod bude uzavřen už v červnu nebo červenci u příležitosti česko-čínského investičního fóra na Pražském hradě.

První vizualizace soupravy určené pro společnost Leo Express od čínského výribce CRRC.

První vizualizace soupravy určené pro společnost Leo Express od čínského výribce CRRC.

Deník zdůrazňuje význam kroku pro „zvýšení podílu na evropském železničním trhu“. Vliv CRRC na Starém kontinentu je zatím mizivý. Vlaky firma dodala například do Makedonie, objednávku má ze Srbska. Dalším zákazníkem je český dopravce Leo Express, který by od CRRC měl příští rok převzít tři nové jednotky.

Problémem světové jedničky jsou odlišné předpisy a požadavky pro Evropu. Nestačí jen vlaky dopravit k zákazníkovi, musí vždy odpovídat místním regulím. Zároveň je pro CRRC nutností získat odpovídající výrobní kapacity. Velké ryby jako francouzský Alstom nebo německý Siemens Číňané nejspíš neuloví, proto cílí na středně velkého výrobce. Síla Škody spočívá v tom, že její dceřiné firmy nabízí širokou škálu výrobků. Od elektrických motorů, přes vagony, trolejbusy, tramvaje, lokomotivy až po celé vlaky typu InterPanter.

„Pokud dojde k uzavření obchodu, bude to poprvé, co tato čínská skupina převezme takto komplexního výrobce dopravních produktů,“ hodnotí China Daily. Rozhodně však nejde o obchod uzavřený za pár dnů. Rozhovory, prověřování finanční kondice i dějové zvraty se odehrávají už od loňského podzimu, kdy probleskly první zprávy o této výjimečné akvizici.

„Strategie našeho rozvoje se posunula od pouhého posílání vlaků do zahraničí k budování globální sítě, která nám umožní soupeřit se zavedenými zahraničními konkurenty,“ říká prezident CRRC Si Kuo-chua.

Údajně nejmodernější tramvaj na čínském trhu, tramvaj 27 T. Vzešla z dřívější spolupráce Škody a CRRC.

Údajně nejmodernější tramvaj na čínském trhu, tramvaj 27 T. Vzešla z dřívější spolupráce Škody a CRRC.

Do roku 2020 plánuje čínský gigant posílit podíl na světovém trhu ze současných deseti na patnáct procent a získat objednávky ze zahraničních trhů za zhruba patnáct miliard dolarů.

Pomoci mu k tomu má zřízení jedenácti regionálních poboček: v Evropě, Severní Americe, Rusku nebo Střední Asii. I v tomto případě se jedná o cíl do roku 2020. Loni CRRC založila první z významných filiálek, v americkém státě Massachusetts a rozjela projekty v USA, Kanadě nebo Mexiku.

Zádrhelů v prodeji plzeňské skupiny – která má čtrnáct dceřiných firem a dává práci zhruba pěti tisícům lidem – se dosud objevilo hned několik. Mělo jít například o údajné neshody mezi vlastníky, zda výdělečnou firmu prodat, či nikoliv.

Nejznámější výrobky Škody Transportation:

regiopanter
Lokomotiva zvaná Zátopek od Škody Transportation.

Hovořilo se také o tom, že Číňané žádali oficiální úřední záruku, že privatizace Škody Holding z roku 2003, z níž Škoda Transportation po několika dalších letech vzešla jako jedna z nástupnických firem, proběhla v mezích zákona.

Důvod pro tento požadavek byl zřejmý – privatizace uskutečněná před čtrnácti lety dodnes vzbuzuje velké pochybnosti.

Tehdy skupinu získala skupina Appian (z ní vzešla i část současných akcionářů Škody Transportation - pozn. red.) za zhruba 800 milionů korun. Základní otázkou je, zda to za uvadající strojírenské impérium (následně rozprodané po jednotlivých technologických firmách) nebylo málo. Policie prověřování této věci odložila.

JAK SE PRIVATIZOVALA PLZEŇSKÁ ŠKODA

  • V roce 2002 začala Česká konsolidační agentura připravovat prodej zadlužené společnosti Škoda Holding, v jejímž čele tehdy stál Martin Roman.
  • V roce 2003 prodal stát 49% podíl v holdingu skupině Appian za 350 milionů korun. Ve stejném roce Appian koupil zbylých 51 % společnosti od Škoda a.s. v konkursu.
  • Appian se sídlem v Nizozemsku s nejasnou vlastnickou strukturou zvenku vyhlížela jako zahraniční investor, nicméně se později ukázalo, že za ní stojí čeští manažeři z Mostecké uhelné společnosti.
  • Manažeři si na Škodu půjčili od MUS. Za akcie Škody zaplatil Appian 800 milionů. Z peněz Škody pak půjčku dolům během jednoho roku vrátili.
  • Appian zahájil ve společnosti restrukturalizaci s cílem zaměřit se pouze na dva hlavní výrobní obory – klasickou energetiku a dopravní strojírenství.
  • V roce 2004 prodala společnost Appian firmy Škoda JS (bývalé Jaderné strojírenství), Škoda Kovárny a Škoda Hutě ruské strojírenské skupině OMZ.
  • V roce 2009 pak došlo k odprodeji Škody Power korejskému Doosanu za 11,5 miliardy korun.
  • Appian si tak ponechal jen dopravní divizi Škoda Transportaion, která se zabývá vývojem nových lokomotiv, a firmu Škoda Investments, která se zabývala správou firemních nemovitostí.
  • V září 2010 oznámili manažeři Tomáš Krsek, Michal Korecký (oba manažeři Škody Holding), Marek Čmejla a Jiří Diviš (oba manažeři Appianu), že kupují Škodu Transportation od skupiny Appian.
  • V obchodním rejstříku však byla uvedena jako vlastník kyperská společnost SKODA INDUSTRY (EUROPE) se sídlem na Kypru, která se později v roce 2013 přejmenovala na CEIL.
  • Na dividendách mezi lety 2010 až 2013 pak Škoda Transportation podle serveru Hlidacipes.org vyplatila svým vlastníkům přes 16 miliard korun.
  • Firma v listopadu 2015 vyhrála spor s Českými drahami u Rozhodčího soudu. Komplikovaný spor se týkal pozdního dodání 20 lokomotiv.
  • ČD musely plzeňské strojírně vyplatit 1,2 miliardy korun, mimo jiné jako doplatek kupní ceny. Státní dopravce se nyní u „klasického“ soudu domáhá zrušení arbitrážního verdiktu.
  • 4Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz