28. listopadu 2007 13:57 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Po Ruzyni touží konkurent

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Letiště Ruzyně | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letiště Ruzyně | foto: Hynek Glos, Lidové noviny

VÍDEŇ Privatizace letiště Praha-Ruzyně velmi zajímá firmu Letiště Vídeň. Na investorské konferenci v New Yorku to prozradil mluvčí představenstva společnosti Flughafen Wien Herbert Kaufmann. Ten uvedl, že podmínky privatizace musí společnost nejprve důkladně prostudovat.

O pražské letiště se podle pražského listu Prager Zeitung zajímá rovněž německá společnost Fraport, která se připravuje posoudit, zda by pro ni byla takováto akvizice vhodná. Fraport provozuje mimo jiné mezinárodní letiště ve Frankfurtu nad Mohanem.

Pražskému letišti se zatím daří dlouhodobě zvyšovat náskok před konkurenty z nových zemí Evropské unie a nyní jeho vedení vidí jako hlavní cíl dohnání Vídně.
Zatímco v roce 2003 odbavovala Ruzyně zhruba 58 procent cestujících ve srovnání s Vídní, loni to bylo již téměř 69 procent, jak vyplývá z údajů Asociace evropských letišť (ACI Europe). Ruzyňské letiště loni odbavilo rekordních 11,5 milionu cestujících, což je o 700.000 víc než v roce 2005, a pro letošek počítá s pětiprocentním nárůstem.

Vídeňské letiště loni odbavilo 17 milionů cestujících a jak uvedl Kaufmann, pro letošek počítá s nárůstem o osm procent. Nevylučuje, že toto číslo může být překročeno. Průměr nárůstu pasažérů letišť v EU je pět až šest procent ročně a vídeňské letiště si stanovilo cíl dosahovat nejméně o jedno procento většího nárůstu.

Letiště Vídeň má podíly i na Slovensku
Letiště Vídeň v současnosti má podíly na slovenském letišti Košice, na letišti Malta a na německém letišti Friedrichshafen u Bodamského jezera. Vídeňské letiště ve spolupráci se skupinou Penta usilovalo v uplynulých letech také o privatizaci letiště v Bratislavě, slovenská vláda Roberta Fica ale loni pro nesplnění jedné z podmínek privatizace od transakce odstoupila, a letiště tak zůstalo pod výlučnou kontrolou státu.

Slovensko totiž mělo obavy, že by se letiště vzdálené jen 60 kilometrů od Vídně stalo pouhým záložním prostorem a všechny lukrativní činnosti by Vídeň přetáhla.

V poslední době však Vídeň dala najevo ochotu v Bratislavě investovat i bez získání podílu, pouze na bázi obchodní spolupráce. Obě strany nyní údajně jednají o detailech dlouhodobé smlouvy o spolupráci mezi provozovateli obou letišť. Dlouhodobá smlouva má být zárukou investice, kterou vídeňské letiště v Bratislavě plánuje, a má tak zajistit partnerství i bez privatizace.
ČTK, Lidovky.cz
  • 5Diskuse