Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Po stopách prvního letu na pražské letiště. Technika selhala pouze hasičům v Brně

Ekonomika

  20:00
PIEŠŤANY/PRAHA - Před 80 lety dosedl na travnatou dráhu pražského letiště Douglas DC-2 České letecké společnosti. Nástupnické ČSA a Letiště Praha připravily v rámci vzpomínkové akce let po stejné trase a poodhalily plány na dalších 80 let.

Je krátce po šesté ráno a v terminálu 4, jedné z nejstarších budov pražského letiště, ze kterého dnes odlétají převážně státní delegace, se schází pestrá směsice novinářů, leteckých nadšenců a funkcionářů Letiště Praha.

V terminálu je vystavena sběratelská poštovní známka v nadživotní velikosti. Zobrazuje první letoun, který na letišti přistál, Douglas DC-2, a letištní věž.

Před 80 lety zalétl linku Piešťany - Zlín - Brno - Praha letoun České letecké společnosti Douglas DC-2. Dvoumotorový kovový dolnoplošník s nosným potahem křídla pro 14 pasažérů a tři členy posádky létal rychlostí kolem 280 km/h a měl dolet přibližně 1750 km.

Airbus A319, který nás vezl dnes, je také dvoumotorový celokovový dolnoplošník s nosným potahem křídla. Ve všech ostatních parametrech se však liší.

Letiště Praha, jak vypadalo po dokončení výstavby v roce 1937. „Stará Ruzyně“, terminály 3 a 4, dnes slouží k vypravování soukromých a státních letů.

Dnešní podoba terminálu 4. Cestovatel v čase by se v tomto koutě letiště neztratil.

Přibližně hodinový let nám zpestřila dvojice stíhaček JAS-39 Gripen. V letadle jsme se shodli, že vyslat dva letouny byl dobrý nápad, pokud by přilétl jen jeden, tak by se naše letadlo plné spotterů a novinářů vlivem náhlého přesunu všech pasažérů na jednu stranu nejspíš zřítilo.

Poté, co jeden z pasažérů zaznamenal, že je Gripen vybaven protiletadlovou řízenou střelou AIM-9M Sidewinder, nás humor přešel.

Po příletu do Piešťan nás jako první vítají dva hasičské vozy tvořící vodní slavobránu.

Poté nás přivítali i trnavský župan Tibor Mikuš a primátor města Piešťany Miloš Tamajka (na obrázku).

Následoval přesun autobusy do asi 400 metrů vzdáleného vojenského muzea. Na fotografii jsou radiolokátory a protiletadlové řízené střely. V pozadí je odpalovací část kompletu 9K37 Buk, jehož modernější verze z arzenálu ruské armády sestřelila v roce 2014 nad Ukrajinou Boeing 777 Malaysia Airlines.

Po trase první linky Piešťany-Zlín-Brno-Praha jsme se i my vydali na zlínské letiště, byť my jsme zde plánovali pouze průlet, protože zdejší 800 metrů dlouhá travnatá dráha není pro přistání Airbusu A319 vhodná. Bohužel přetrvávající nízká oblačnost neumožnila ani to, a tak jsme se vydali do Brna, kde nás čekala další hasičská slavobrána.

Bohužel zde selhala technika a stříkačka nevystříkla, takže jsme se po krátkém čekání vydali na stojánku před brněnským terminálem suší. Každý však byl raději, že přistání bylo hladké a technika spolehlivá, takže žádná součást letadla, ve kterém bylo několik tun paliva, neměla sebemenší důvod začít hořet.

V Brně jsme měli možnost nahlédnout pilotům „do kuchyně“. Na zemi se rozhodně nenudí: kapitán ladí s dispečinkem, kdy se vrátí do Prahy, zatímco druhý pilot nastavuje na palubním počítači plánovanou trasu.

Pražští letištní hasiči s podstatně novější - a dražší - technikou nás na přivítanou zkropili znatelně silnějším proudem vody než jejich kolegové v Piešťanech.

Před 80 lety přistálo po dvoumotorové DC-2 Československé letecké společnosti jako druhé letadlo o něco větší třímotorová Savoia Marchetti SM-73 belgické Sabeny. I po našem příletu s Airbusem A319 ČSA tedy následoval přílet „o něco většího“ A380 společnosti Emirates.

Po připomenutí historické linky následovala tisková konference, ministr financí Andrej Babiš jako majoritní akcionář shrnul hospodářské výsledky. Protože však jeho řeč probíhala v době pojíždění A380 a server Lidovky.cz na tuto akci vyslal technického redaktora, máme fotografii až z představování budoucnosti letiště předsedou představenstva Letiště Praha Václavem Řehořem.

A380 kvůli své velikosti ke gatu nezajíždí, ale je tam tažen tahačem a po každé straně „jištěn“ pozemním personálem (v reflexních vestách). Všimněte si, jak mu po vypnutí motorů a poklesu tlaku v hydraulických systémech „visí“ výškovka i křidélka.

Letiště Václava Havla, které v současné době odbavuje přes 13 milionů pasažérů ročně, má plány na další zvyšování kapacity. Prvně výstavbou nového „sjezdu“ z přistávací dráhy, později rozšířením stávajícího Terminálu 2 a paralelní ranvejí.

Letiště kontroverzní paralelní dráhu preferuje před vyšším vytěžováním té stávající, jako to dělají například v londýnském Gatwicku. Podle Řehoře by jednodráhový provoz znamenal nutnost vyčkávání letadel před letištěm a jejich následné pouštění v přesnějších intervalech. To by ale znamenalo výrazné zvýšení hlukové zátěže pro Prahu a okolí.

Takové rozšíření bude znamenat i nové administrativní budovy a hlavně dopravu: na snímku černá plánovaná trasa železnice a v pozadí nové velkokapacitní parkoviště ve tvaru kapky.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor: