Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Nedomyšlenost nové trasy metra. Město nemá na parkoviště

Ekonomika

  18:23
PRAHA - U nové části metra A z Dejvické do Motola zřejmě nevznikne žádné záchytné parkoviště P+R (Park and Ride), které by umožnilo parkování lidem dojíždějícím do Prahy ze středních Čech.

Metro. foto: Stanislav Honzík Lidové noviny

Zaznělo to na jednání výboru dopravy pražského zastupitelstva. Parkoviště pro zhruba 600 aut mělo původně vyrůst u předposlední stanice Veleslavín, Praha na jeho výstavbu ale nemá dostatek peněz.

ČTĚTE TAKÉ:

S prodloužením metra A se předpokládá, že řidiči z Kladenska a dalších částí Středočeského kraje nebudou zajíždět až na Vítězné náměstí jako nyní, ale budou automobily nechávat u nových stanic. Tam ale nebudou mít kde zaparkovat, na levém břehu Vltavy totiž trasa A nebude mít žádné záchytné parkoviště. Nejbližší parkoviště P+R jsou na Zličíně a v Nových Butovicích, ty ale jsou na trase B a bývají už brzy ráno plné. Na území metropole je 17 parkovišť P+R s kapacitou zhruba 2900 míst.

Pražské metro - mapa současných a plánovaných linek

Na Veleslavíně se počítalo s výstavbou několikapodlažního objektu, v kterém by byl autobusový terminál a záchytné parkoviště. Náklady se podle zastupující ředitelky pražského dopravního podniku Magdaleny Češkové odhadovaly na 1,3 miliardy korun. Projekt byl podle dopravního podniku drahý proto, že by se kvůli němu musel vyztužit tubus metra.

"Navržené řešení ale nemůže být součástí financování z evropských peněz," řekl předseda výboru pro dopravu Jiří Nouza. A město nemá na výstavbu dostatek peněz. Proto se podle Nouzy zatím uvažuje o tom, že na Veleslavíně vznikne jen provizorní autobusový terminál za 50 milionů Kč.

PODÍVEJTE SE

"Je to zásadní věc, aby takovéto prodloužení metra mělo parkoviště Park and Ride. Je to mimořádný a komplikovaný problém. Budeme se snažit najít nějaké řešení," řekl Ladislav Pivec, náměstek ředitele pražské technické správy komunikací. Podle něj ale územní plán počítá pouze s výstavbou ve Veleslavíně. Pokud by se stavělo u jiné stanice, musel by se plán změnit.

U Motola není místo

Navíc u plánované konečné stanice Motol není dost místa. S hlavním terminálem se původně počítalo až u další stanice Dlouhá Míle, která by byla vybudována v případě, pokud by metro A vedlo až na ruzyňské letiště. Město ale před časem rozhodlo, že metro postaví jen do Motola.

Nedostatek záchytných parkovišť dlouhodobě kritizuje sdružení Auto*Mat. "Je to chyba plánu té trasy, jak byla navržena. Místní z toho nebudou mít radost. Praha má velké zpoždění, pokud se týká P+R, a potřebuje jich čtyřikrát více, než jich má teď," řekl po výboru zástupce sdružení Vratislav Filler.

Nový úsek metra A

Nový úsek metra bude měřit přes šest kilometrů a měl by být zprovozněn v roce 2014. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stavba bude stát zhruba 19 miliard korun. Část peněz Praha získá z EU, na zbytek si zřejmě půjčí od Evropské investiční banky (EIB).

Autoři: ,

Kancelář Suché Vrbné
Kancelář Suché Vrbné

Dobrovodská, České Budějovice - České Budějovice 5
10 200 Kč/měsíc