České dráhy od Siemensu převezmou postupně sedm vysokorychlostních jednotek Viaggio Comfort zvané Railjet, první v polovině příštího roku, a zaplatí za ně zhruba 2,5 miliardy korun. Prezentovaná souprava patří rakouským drahám, od české se liší jen pár drobnostmi v uspořádání interiéru.
Od prosince 2014 je dráhy společně se třemi totožnými rakouskými jednotkami nasadí na tratích EuroCity mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem. Nabídne 442 míst k sezení, z toho 384 ve druhé třídě.
Railjety cestujícím nabízejí moderní klimatizovaný interiér, oddíly byznys, první a druhé třídy, restaurační vůz i dětské kino.
Soupravy jsou konstruované na rychlost až 230 kilometrů za hodinu a počítá se s tím, že je budou vozit rakouské lokomotivy řady 1216 zvané Taurus.
Cestujícím nabízejí moderní klimatizovaný interiér, oddíly byznys, první a druhé třídy, restaurační vůz i dětské kino. Plán počítá s tím, že vlaky pojedou mezi Českem a Rakouskem ve dvouhodinovém intervalu, který bude proložen dvouhodinovým intervalem vlaků vyšší kvality na Slovensko.
"Jde o jedny z nejmodernějších vozidel na evropském trhu a přinesou zásadní zvýšení kvality cestování a také zkrácení jízdních dob. Bude to silný konkurent pro cestování auty či autobusy," řekl generální ředitel ČD Petr Žaluda.
Cesta mezi hlavními městy Česka a Rakouska potrvá čtyři hodiny a deset minut, což je až o 40 minut méně než dosud.
Další trasy? Bratislava a Budapešť
Národní dopravce spustí zkušební provoz jednotek s cestujícími příští rok v létě, schválení pro české tratě už mají od roku 2010. Nové soupravy čeká jen dodatečné schválení kvůli drobným odlišnostem interiéru od rakouských jednotek, jejich životnost je 30 let.
V budoucnu by mohly Railjety vozit cestující i na trase z Prahy přes Brno do Bratislavy a Budapešti. "Jednáme s národními dopravci na Slovensku a v Maďarsku, chtěli bychom zde podobný model, jako budeme mít s Rakouskem. Máme opci na nákup dalších osmi jednotek," doplnil Žaluda.
Přetahovaná s úřademČeské dráhy chtěly původně koupit 16 souprav bez výběrového řízení, šlo prý o mimořádně výhodnou nabídku, což napadla u antimonopolního úřadu Škoda Transportation, ale úřad její stížnost zamítl. Dráhy nakonec od tohoto záměru ustoupily a rozhodly se zakoupit jen sedm souprav. Antimonopolní úřad se však musí tímto případem znovu zabývat, protože soud mu ho vrátil a původní rozhodnutí zrušil. |
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |