Vedení ČD o tom informovalo na dnešní tiskové konferenci. V minulosti byla hodnota tendrů výrazně nižší, jak ČTK řekl šéf drah Petr Žaluda, loni to bylo necelé čtyři miliardy korun.
Dráhy rozdělily obnovu do tří okruhů - mezinárodní vlaky, vnitrostátní rychlíky a lokálky. Velká část peněz půjde na obnovu klasických vagonů, kterých nyní jezdí pod značkou ČD zhruba 2000.
Prioritu má 400 vagonů využívaných v mezinárodní dopravě, u kterých musí být hranice maximální rychlosti 200 km/h. "Aby nás evropské vlaky neobjížděly," vysvětlil Žaludův náměstek Antonín Blažek. Dalších 600 vagonů dráhy kompletně zrekonstruují, 800 vozů projde takzvanou humanizací, tedy obnovou interiérů. Zbylých 200 vozů se zřejmě sešrotuje.
Více čtěte zde |
První výsledky humanizace dnes ČD představily v Praze na Masarykově nádraží. Cestující nečeká žádné zásadní překvapení, všechny původní prvky jako koše, sedačky, stolečky, okna nebo úložné prostory si uchovaly de facto stejný tvar, nový je pouze povrch.
Každý ze šesti představených vagonů renovovala jiná firma, čemuž odpovídá různá míra změn. Někde je například k vidění původní toaleta, jinde stará zrcadla, společné všem je tužší otevírání přetěsněných oken. Finanční strop pro humanizaci jednoho vagonu stanovily dráhy na dva miliony korun.
Některé vagony jezdí i padesát let
Letos dráhy uvedou do provozu nové vlaky za více než 4,5 miliardy korun. Loni byla částka podobná. Dalších více než půl miliardy korun dá dopravce jako zálohu na vlaky, které obdrží v roce 2011.
Cestující se letos dočkají například 11 nových pantografů City Elefant, 78 opravených rychlíkových vagonů nebo 46 krajských motoráků Regionova. V dalších letech by se měly na českých kolejích objevit například nízkopodlažní motorové vozy pro rychlost až 120 kilometrů v hodině, nízkopodlažní soupravy pro regionální dopravu nebo pantografy pro rychlost až 160 km/h.
Zrychlenou obnovu vozového parku chtějí dráhy financovat z vlastních zdrojů, bankovních úvěrů, emisí dluhopisů, za pomoci leasingu nebo evropských fondů. Zastaralé vlaky patří k největším problémům drah, průměrné stáří překročilo 26 let, některým soupravám přitom už táhne na padesát. Podle Žaludy by bylo třeba investovat ročně osm miliard korun, aby se průměrný věk snížil a udržel na polovině.
"Klíčovou věcí a nezbytnou podmínkou pro dlouhodobý investiční program jsou dlouhodobé smlouvy s kraji a ministerstvem dopravy," připomněl Žaluda loňské uzavření desetiletých kontraktů s objednateli drážní dopravy. Dodal, že banky se drahám samy nabízejí, což je zásadní rozdíl oproti minulosti, kdy prosebníkem byl dopravce.
Přehled obnovy vozového parku ČDPočet a typ vlaku - oblast nasazení - rok dodání zdroj: České dráhy |