Toto výsostné postavení si užívá americká firma 3M, která na nenápadných průhledných fóliích vydělala už stovky milionů korun. Jen od roku 2000 má příjmy ve výši 143 milionů.
K výnosné zakázce se firma 3M dostala podivně. Stačilo jedno šikovně napsané výběrové řízení. Tendr na nového výrobce SPZ organizovalo v roce 1993 ministerstvo vnitra a už dopředu bylo jasné, kdo vyhraje.
Jako jednu z podmínek pro nové značky totiž ministerstvo určilo speciální vodoznak, viditelný pod úhlem 30 stupňů. A přesně na takový jisticí prvek měla firma 3M patent.
"Žádná jiná firma proto nemohla obdobné fólie vyrábět," říká Jaroslav Brůna z firmy Viaflex Smržovka, který si tehdejší výběrové řízení pamatuje. Společnost 3M uspěla. Její reflexní fólie přitom byly v té době jedny z nejdražších na trhu.
Letos chce ministerstvo dopravy, které agendu přejalo v roce 2000, systém výroby poznávacích značek překopat. Avizuje, že ukončí monopol firmy HICON, která vyrábí plechové části značek, o firmě 3M ale mluví jen v náznacích.
"Je to zatím otevřené. V tuto chvíli to nevíme, vše se rozhodne až po volbách. Buď se vezme současný ochranný prvek firmy 3M, nebo se rozhodneme pro jiné bezpečnostní prvky," říká Josef Pokorný.
Více o podivném tendru na fólie SPZ se dočtete v sobotním vydání deníku