Éra Grandi Stazioni na hlavním nádraží skončila loni v říjnu, když jí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) po třinácti letech neprodloužila nájemní smlouvu. Po následných dohadech vyplatila italské firmě 565 milionů za opravu odbavovací haly, části fasády a výstavbu obchodů.
‚Nedokázali říct, co po nás chtějí‘. Soud smetl žalobu Italů na České dráhy |
Jenže původní nárok developerské společnosti – zmíněný i v její listopadové žalobě na SŽDC – byl o 211 milionů korun vyšší. Tento rozdíl však lidé z Grandi Stazioni nikdy spolehlivě nevysvětlili. Správcům železnice se ale podařilo zjistit, že do požadované sumy zařadili Italové i penále 46,5 milionu, které museli v minulosti zaplatit Českým drahám za to, že odstoupili od rekonstrukce nádraží v Karlových Varech.
ITALOVÉ NA HLAVNÍM NÁDRAŽÍ
|
To byl podle všeho jeden z důvodů, proč se SŽDC obrátila na policii a Finanční správu, aby věc prověřily. Může jít také o jakousi reakci státní organizace na výše zmíněnou žalobu ze strany Grandi Stazioni. Ta mimo jiné zpochybňuje celý proces ukončení nájemního vztahu na hlavním nádraží v Praze. Firma kvůli „vyhazovu“ přišla o zisky v řádu desítek milionů ročně.
„Mohu potvrdit, že ve středu odpoledne jsme převzali od Národní centrály proti organizovanému zločinu (kam bylo původně podáno - pozn. red.) toto trestní oznámení. V rámci krajského ředitelství policie by se jím měli zabývat kriminalisté z odboru hospodářské kriminality,“ řekl serveru Lidovky.cz mluvčí pražské police Tomáš Hulan.
Už loni na podzim se náměstek SŽDC pro oblast majetku Tomáš Drmola vyjádřil ve smyslu, že počínání Grandi Stazioni při sčítání finančních nároků za hlavní nádraží považuje za „školácký pokus o podvod.“
Zda však správci železnice v trestním oznámení poukazují právě na možné spáchání trestného činu podvodu, není jasné. Situaci nechtějí oficiálně komentovat. „S ohledem na skutečnost, že v dané věci aktuálně probíhá soudní řízení, nepovažuje SŽDC za případné činit veřejná prohlášení o konkrétních právních krocích, které za účelem ochrany zájmu České republiky koná,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Věcí se podle informací serveru Lidovky.cz zabývají i lidé z Finanční správy. Svoje zapojení do tohoto případu nijak nekomentovali, zároveň jej však nepopřeli.
„Obecně platí, že se Finanční správa zabývá všemi podněty, které obdrží. S ohledem na mlčenlivost, kterou jsme ze zákona vázáni, nemůžeme poskytnout žádné informace týkající se konkrétního případu,“ uvedla mluvčí Petra Petlachová.
Lidovky.cz požádaly o vyjádření i jednatele Grandi Stazioni v Česku Andreu Odoardiho, ten však na zaslaný dotaz nereagoval. V minulosti na všechny podobné otázky odpovídal stejně: „Bez komentáře.“
Dá se předpokládat, že se jeho firma v současné době upíná hlavně k loňským žalobám podaným k Obvodnímu soudu pro Prahu 1. Jejich terčem jsou SŽDC a zároveň České dráhy jakožto bývalý majitel hlavního nádraží. Žalobu na dopravce už soud žalobu před pár dny zamítl jako neodůvodněnou.
První žaloba se týká výše zmíněného finančního požadavku na 776 milionů korun. Druhá je takzvaně určovací - v ní Grandi Stazioni zpochybňuje převod nádraží mezi drahami a SŽDC, k němuž došlo loni v létě.
Italové navrhli rozsudek, že majitelem jsou České dráhy, eventuálně český stát. Tím rozporují skutečnost, že jim SŽDC neprodloužila smlouvu na dalších 30 let, protože podle jejich názoru není tato státní firma vůbec vlastníkem objektu.