Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Pokuta za průšvih na D1 jen 10 tisíc. Je to málo, přiznal ministr Ťok

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Vypadalo to jako nekompromisní gesto. Ministerstvo dopravy v pátek ohlásilo pokutu pro firmy, které s téměř hodinovým zpožděním otevřely druhý jízdní pruh na dálnici D1. Šéf resortu Dan Ťok zároveň slíbil, že stát začne za nedodržování smluv rozdávat více trestů. Server Lidovky.cz ale zjistil, že chyba, která citelně zpozdila řidiče ve směru na Brno, stála sdružení firem jen deset tisíc korun.

Ucpaná D1. Ilustrační foto. foto: MAFRA - Michal Šula

Trest pro společnosti Alpine Bau, OHL ŽS a Eurovia, které opravují úsek dálnice mezi Velkou Bíteší a motorestem Devět křížů, může ještě zvýšit následné správní řízení. V něm se rozmezí pro pokutu pohybuje od odpuštění postihu až po 250 tisíc korun.

Třeba vzhledem k ceně zakázky: smlouva na modernizaci čtyři a půl kilometru dlouhého úseku zní na 685 milionů bez DPH. Svou cenu mají i desítky minut strávených v koloně – třeba pro řidiče kamionů, kteří nedovezli své zboží včas. Podle dopravního zpravodajství narostla fronta aut v pátek v daném úseku až na tři a půl kilometru.

Hromadné rozdávání pokut na D1 se odkládá. Obce jsou rády, vyhnou se papírování

Pro modernizaci D1 platí pravidlo, že firmy musí zajistit ve špičce průjezd v obou směrech, ve dvou jízdních pásech. V pátek je to čtrnáctá hodina, do které musí stihnout práce tak, aby se opět dalo jezdit v režimu dvakrát dva jízdní pruhy. Pravidlo platí i pro nedělní odpoledne.

Stavbaři se bránili, že hodinové zpoždění ve směru na Brno zapříčinil dopravní kolaps, kvůli němuž nestihli včas dovézt na místo potřebný materiál. Podle ministerstva průtahy způsobila náprava nekvalitně odvedené práce. „Chci uplatňovat více pokut pro firmy, které nesplní, co je ve smlouvě. Faktem je, že tyto pokuty v minulosti nebyly šířeji uplatňovány,“ zdůraznil po páteční nepříjemnosti ministr Dan Ťok (nestr. za ANO).

Smlouvy na modernizaci úseků D1 ovšem příliš tvrdé sankce pro podobné případy nenabízí. Za jeden den, kdy trvá nějaký problém, musí chybující firma podle kontraktu zaplatit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) deset tisíc korun. To je i aktuální výše udělené pokuty.

„Její účel není dramaticky finančně postihnout dané firmy, ale je to přímý signál, že se se vyskytl nějaký problém. V následném správním řízení může být udělena sankce až 250 tisíc korun,“ popsal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Tvrdší tresty: možná v příštích smlouvách

Odmítá výklad, že by šlo o symbolickou pokutu, trest svůj účel splní, míní mluvčí. Smlouva na úsek 22 mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži pochází z letošního roku, kdy už ve vedení ŘSD stál Jan Kroupa, který podle mluvčího Rýdla razí tvrdší politiku vůči prohřeškům a zpožděním stavebních firem. Stejně jako ministr Ťok, který si jej do funkce přál.

Ovšem i sám šéf resortu připustil, že desetitisícový trest za podobnou chybu není adekvátní. Jednotlivé smlouvy jsou navíc podle ŘSD v systému sankcí velmi podobně nastavené.

Opraváři záplatují dálnici D1.

„Můj osobní názor je, že pokuta je nízká. O její výši se ještě budeme do budoucna bavit,“ prohlásil Dan Ťok. Upozornil zároveň na to, že tresty za závažnější problémy, jako je například pozdní předání celého úseku, jsou ve smlouvách ošetřeny tvrdšími sankcemi.

Nad aktuálně nastavenou výší pokut se pozastavil také dopravní expert z ČVUT František Lehovec. „Postih ve výši deset tisíc korun působí nedůstojně, je to nerovnováha. Nicméně je zároveň správné, že jej stát podle smlouvy vymáhá,“ podotkl Lehovec s tím, že by mnohem raději podpořil pozitivní motivaci.

„Osobně bych volil obrácený postup, oceňoval bych firmy například za dřívější otevření úseku. Přivítali by to i řidiči,“ dodal odborník.

Materiál nedojel včas

Důvodem pátečního zdržení bylo podle resortu dopravy náprava nekvalitně odvedené práce. Takové vysvětlení ale odmítl vedoucí člen sdružení, firma Alpine Bau, která opravu úseku mezi 162. a 168. kilometrem zastřešuje. Podle ní bylo nutné dokončit záplatování vozovky v uzavřeném pruhu.

Ťokova mýtná zakázka měla červenou. Její dokončení nevysvětlil, říkají experti

„Bylo třeba provést ještě nějaké práce. Doprava kolabovala ze všech stran, proto materiál nedojel na stavbu včas. To je všechno, co k tomu můžu říct,“ popsal vedoucí projektu Petr Černík.

Úseku dálnice D1 mezi sjezdy na 162. kilometru u Velké Bíteše a Devíti kříži na 168. kilometru se stavbaři začali věnovat 13. dubna. Termín zprovoznění je v polovině příštího roku. V současné době na D1 pracují dělníci také mezi exity Hvězdonice – Ostředek, Psáře – Soutice, Měřín – Velké Meziříčí a v úseku mezi Ostrovačicemi a Kývalkou.

Autor: