Rázné opatření, platné od letošního ledna, si pochvalují i zástupci České kanceláře pojistitelů (ČKP). "Za poslední rok ubylo v Česku asi 234 tisíc nepojištěných vozidel, což je o 27,5 procenta," řekl Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP. Zásluhu na tom má právě hrozba penále čili "příspěvku nepojištěných aut do garančního fondu".
Ze silnic mizí staré vrakyZa posledních 9 měsíců, od října 2008 do června 2009, bylo z registrů vyřazeno 272 325 vozidel. Pro srovnání za celý rok 2007 bylo z registru vyřazeno jen 98 000 vozidel. |
Nová sankce byla zavedena od začátku letošního roku v souvislosti s nebývale velkým počtem nepojištěných automobilů - zejména starých vraků - na českých silnicích.
Kdo nechce pokutu platit, musí svůj vůz odhlásit z registrace nebo si okamžitě sjednat povinné ručení. Jiná možnost není. V opačném případě motoristé riskují, že budou nuceni zaplatit do garančního fondu nemalou částku. Denní penále přitom u osobního vozidla s motorem do 1850 kubíků činí 50 korun, u silnějších vozů až 70 korun. Pokud motorista nedoloží, že auto již bylo vyřazeno z evidence, peněžní trest ho nemine.
Složenky přicházejí desetitisícům lidí, zaplatili už 16 milionů
Pro srovnání: majiteli nepojištěného vozu Škoda Fabia 1.4 k dnešnímu dni naskočilo penále už na částku 9900 korun. Dopis se složenkou na dlužnou částku už obdrželo přes 46 tisíc neplatících řidičů. Ještě letos ČKP počítá s obesláním dalších asi sta tisíc motoristů. "Budeme zvyšovat intenzitu rozesílání těchto dopisů," varuje ředitel Jakub Hradec.
Podle informací ČKP je v Česku stále ještě přes 616 tisíc registrovaných vozidel bez povinného ručení. Zhruba polovina jich chátrá v garážích.
Další podrobnosti a zajímavé čtení o pokutách si přečtěte v pátečním deníku