Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Poláci nedodali včas vagony. Českým drahám za zpoždění zaplatí miliony

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Vylepšené rychlíkové vagony Českých drah mají už tři čtvrtě roku zpoždění. Zakázku na rekonstrukci patnácti vozů získala před dvěma lety polská firma Pesa. Státní dopravce ji udělí nejvyšší možnou smluvní pokutu – víc než třináct milionů korun.

Rekonstruované vozy typu ABpee by měly doplnit soupravy tažené lokomotivou zvanou Sysel. foto: České dráhy - Železničář

Poláci měli vozy zcela proměnit. Vylepšit interiér, vyměnit sedačky, záchody a upravit podvozky tak, aby vagony mohly svištět rychlostí 140 kilometrů v hodině. Hotovo mělo být letos v březnu. S vozy dopravce počítá pro vlaky na trase z Prahy na západ Čech. Jenže na ně marně čeká.

Firma z Bydhoště, která Českých drahám v minulosti dodala mimo jiné vlaky RegioShark, zatím do Česka poslala jen dva vagony pro zkušební provozu. V tom uspěly, ale pasažéry vozit nesmí.

Narazily totiž u Drážního úřadu, který musí novému typu vagonu dát potřebné povolení. Problém je ale v tom, že firma Pesa postupovala při rekonstrukci podle pravidel schválených v Polsku a úřadu ještě nedodala potřebnou dokumentaci. A bude ji to stát hodně peněz.

PSALI JSME:

Dva roky starý kontrakt v hodnotě necelých 191 milionů korun počítá v případě zpoždění s pokutou až ve výši sedmi procent z hodnoty smlouvy. V tomto případě jde tedy zhruba 13,3 milionu korun.

„České dráhy úplatní nárok na smluvní pokutu, a to v plné výši,“ potvrdil pro Lidovky.cz mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Železniční dopravce věří, že nyní už naberou události rychlý spád a dodání nových vagonů bude otázkou několika týdnů.

O třetinu nižší nabídka

„Do pravidelného provozu se vozy vrátí po schválení typu Drážním úřadem. Následně očekáváme převzetí i třinácti zbývajících vozů tak, že všechny budou v pravidelném provozu k začátku nového jízdního řádu (od 14. prosince 2014 – pozn. red).

Dva vozy uspěly ve zkušebním provozu bez potíží, technicky jsou v pořádku. Nicméně kvůli chybějímu povolení musely být odstaveny.

„Nyní čekáme, než nám polská strana dodá potřebnou dokumentaci. Věřím, že vagony můžou být schválené pro nový jízdní řád,“ potvrdil Jiří Hanuš z Drážního úřadu.

Lidovky.cz oslovily i společnost Pesa, ale její zástupci na dotaz nereagovali.

Zakázku firma získala v otevřeném výběrovém řízení díky nejnižší nabídce necelých 191 milionů korun. Předpokládaná cena přitom byla o třetinu vyšší. Nový typ vozů s plánovaným označením ABpee vznikne přestavbou osobních vozů z přelomu 80. a 90. let typu Bdt.

Vagony budou rozdělené na dva velkoprostorové oddíly. V polovině vozu bude první třída se 30 místy a v další části pak druhá třída se 40 místy.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...