Poláci měli vozy zcela proměnit. Vylepšit interiér, vyměnit sedačky, záchody a upravit podvozky tak, aby vagony mohly svištět rychlostí 140 kilometrů v hodině. Hotovo mělo být letos v březnu. S vozy dopravce počítá pro vlaky na trase z Prahy na západ Čech. Jenže na ně marně čeká.
Firma z Bydhoště, která Českých drahám v minulosti dodala mimo jiné vlaky RegioShark, zatím do Česka poslala jen dva vagony pro zkušební provozu. V tom uspěly, ale pasažéry vozit nesmí.
Narazily totiž u Drážního úřadu, který musí novému typu vagonu dát potřebné povolení. Problém je ale v tom, že firma Pesa postupovala při rekonstrukci podle pravidel schválených v Polsku a úřadu ještě nedodala potřebnou dokumentaci. A bude ji to stát hodně peněz.
PSALI JSME: |
Dva roky starý kontrakt v hodnotě necelých 191 milionů korun počítá v případě zpoždění s pokutou až ve výši sedmi procent z hodnoty smlouvy. V tomto případě jde tedy zhruba 13,3 milionu korun.
„České dráhy úplatní nárok na smluvní pokutu, a to v plné výši,“ potvrdil pro Lidovky.cz mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Železniční dopravce věří, že nyní už naberou události rychlý spád a dodání nových vagonů bude otázkou několika týdnů.
O třetinu nižší nabídka
„Do pravidelného provozu se vozy vrátí po schválení typu Drážním úřadem. Následně očekáváme převzetí i třinácti zbývajících vozů tak, že všechny budou v pravidelném provozu k začátku nového jízdního řádu (od 14. prosince 2014 – pozn. red).
Dva vozy uspěly ve zkušebním provozu bez potíží, technicky jsou v pořádku. Nicméně kvůli chybějímu povolení musely být odstaveny.
„Nyní čekáme, než nám polská strana dodá potřebnou dokumentaci. Věřím, že vagony můžou být schválené pro nový jízdní řád,“ potvrdil Jiří Hanuš z Drážního úřadu.
Lidovky.cz oslovily i společnost Pesa, ale její zástupci na dotaz nereagovali.
Zakázku firma získala v otevřeném výběrovém řízení díky nejnižší nabídce necelých 191 milionů korun. Předpokládaná cena přitom byla o třetinu vyšší. Nový typ vozů s plánovaným označením ABpee vznikne přestavbou osobních vozů z přelomu 80. a 90. let typu Bdt.
Vagony budou rozdělené na dva velkoprostorové oddíly. V polovině vozu bude první třída se 30 místy a v další části pak druhá třída se 40 místy.