Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Policie ve službách pivovaru

  18:55
PRAHA - Velká dopravní akce policie na území hlavního města? Kdepak. Spíše velká reklamní akce pivovaru Staropramen. To je hlavní důvod současných policejních „manévrů“ v Praze.

Pražští dopravní policisté kontrolovali řidiče a v rámci akce nazvané Alkohol za volant nepatří jim rozdávali nealkoholické pivo. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Kontrolně-preventivní akci oznámila policie o víkendu. Od pondělí 16. do čtvrtka 19. června měly hlídky v Praze kontrolovat opilé řidiče. „Policie touto akcí reaguje na alarmující statistiky z předešlých kontrol. Smyslem akce je upozornit na rizikovost konzumace alkoholu před jízdou,“ vysvětloval mluvčí pražské policie Tomáš Hulan. Vybraným řidičům pak měla policie dát dárek, nealkoholické pivo.

 Realita je však jiná: redaktoři LN během minulých dvou dní jezdili po Praze téměř osm hodin a najeli na dvě stě kilometrů. Potkali všehovšudy jen dvě hlídky.
To, že je policistů málo, potvrzují i samotní policisté. Přiznávají, že v celé Praze jsou pouhé čtyři hlídky.

 A navíc: jejich hlavním úkolem není kontrolovat opilce za volantem, ale naopak těm střízlivým rozdávat pivo značky Staropramen. Také proto policisté končí s kontrolami nejpozději v jedenáct hodin večer.

Pražští dopravní policisté kontrolovali řidiče a v rámci akce nazvané Alkohol za volant nepatří jim rozdávali nealkoholické pivo. „Pochopte, pro nás je důležité najít co nejvíce střízlivých řidičů,“ přiznala nadpraporčice Lucie Polanská z policejní preventivně-informační skupiny, kterou LN oslovily včera dopoledne při hlídce na nábřeží v centru Prahy. „Akce je propagace, aby lidi nepili. Když zastavíme opilého řidiče, tomu pivo nemůžeme dát, musíme tedy oslovovat střízlivé řidiče. A ti jezdí přes den. Chceme jim touto akcí říct, aby pili nealkopivo,“ říká Polanská.

 Kdo přišel s nápadem, aby policie propagovala Staropramen, není jasné. Policie říká, že to byl pivovar. Ten zas tvrdí, že to byla policie. „Tato akce vznikla na základě jednání pivovaru, kdy přišel Staropramen s touto nabídkou. Protože to pivovar sám nabídl a je to návrh největšího výrobce, policie souhlasila,“ říká mluvčí policie Eva Brožová.

„Právníci obou stran sepsali smlouvu, která zavazuje obě strany k tomu, že tato akce není reklama,“ dodává. Staropramen to ale odmítá. „S tímto konkrétním nápadem přišla policie, nám se myšlenka tohoto projektu líbila a jsme rádi, že se na něm můžeme podílet,“ tvrdí Edita Šilhánová, ředitelka právního oddělení a korporátní komunikace Staropramenu.

Podle ní takto policie rozdá na patnáct tisíc plechovek nealkoholického piva. A kritiku odmítá. „Jde o dobročinnou aktivitu, nikoli reklamní kampaň. Nevidíme pro kritiku důvod. Naše společnost se pouze jako partner podílí na dobré věci,“ tvrdí Šilhánová. 
 Akci ovšem kritizuje opozice. Podle bývalého ministra vnitra Františka Bublana je divné, když policie dělá propagační akce soukromým firmám.

 „Připadá mi to scestné. Možná ještě to, když nedávno děti dávaly řidičům jablíčka za to, že jezdí podle předpisů, je v pořádku. Ale odměňovat řidiče, že nejezdí opilí, nealkoholickým pivem je scestné. To mi připadá jako čistý byznys. Význam to nemá žádný. Psychologicky to funguje tak, že řidič, kterého zastaví policie, je rád, že má všechno v pořádku, a nepotřebuje za to dostávat odměnu,“ říká exministr Bublan.

 Policie ale kritiku odmítá. „Kampaň je zaměřená na řidiče, kterým třeba nechutnají bublinky, dají si po obědě pivo a vyjedou ven, aby věděli, že mají pít nealkoholické pivo. Pro nás je důležité, aby se o preventivní kampani dalo vědět veřejnosti, a proto jsme udělali takovou kampaň s nealkoholickým pivem, aby to bylo zajímavé i pro novináře,“ dodává policejní mluvčí Brožová.

Autoři: