Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jak dlouho jede krátkozraký řidič ‚poslepu‘? Podle průzkumu má půlka šoférů vadu

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Někteří šoféři o své oční vadě ani nevědí. Nebo ji neřeší a za volant sedají s tím, že jízdu s trochou opatrnosti zvládnou. Ale i o vteřinu delší reakce způsobená horším viděním může stát život člověka na přechodu, cyklistu i řidiče samotného.

Okem řidiče. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Pozornost šoféra přitom neovlivňují jen oční vady, jako je krátkozrakost nebo barvoslepost, ale i světla protijedoucích automobilů. Třeba xenonové reflektory jsou asi třikrát silnější než běžné halogeny.

„Řidičům při setkání s autem, které má zapnutá dálková nebo má silná xenonová světla, doporučujeme dívat se směrem na pravou část vozovky a sledovat bílou čáru. Tím, že soustředí pohled k tomuto kontrastnímu bodu, minimalizují oslnění,“ radí Lucie Valešová, primářka pražské oční kliniky DuoVize.

Na lyže do Rakouska: pozor na řetězy a závady, které můžou stát víc než auto

Jde o starou poučku, kterou však řada lidí za volantem nezná a při řízení za tmy doslova trpí. Primářka Valešová je tváří video kampaně, kterou připravil Ústřední automotoklub (ÚAMK).

Každý týden od poloviny března bude uveřejňovat video s krátkým textem. Snímky se zhruba minutu a půl dlouhou stopáží se věnují podceňovanému tématu z různých úhlů. Zaměří se například na řízení za šera – což je pilotní video –, podsvícení palubní desky, problematiku oslnění, práci s GPS navigací i na různé oční vady.

Motivem je mimo jiné varovné číslo, které vyšlo z opakovaného průzkumu. Při silničních kontrolách jej společně provedli policisté a lidé z organizace BESIP. Podle měření, které probíhalo jako u lékaře, viděla v roce 2013 špatně čtvrtina kontrolovaných řidičů. O tři roky později se toto číslo dokonce přiblížilo až k polovině.

„Nejhorší je, že drtivá většina řidičů o vadě zraku vůbec neví, a ani tento stav neřeší. To je pro nás velice důrazným varováním. Pokud nebude řidič chodit na pravidelné lékařské prohlídky, tak se může stát, že hůře rozezná dopravní značení, chodce, dítě, cyklistu nebo nedobrzdí,“ popisuje šéf ÚAMK Oldřich Vaníček.

Retardéry chrání chodce. Zároveň přispívají k zabíjení výfukovým kouřem

Pro lepší představu o stavu české řidičské populace: zhruba šest procent řidičů trpí nějakým stupněm barvosleposti, což může prodloužit jeho reakční dobu v krizové situaci. Stejně tak i lehká krátkozrakost může mít fatální následky. Hlavně za tmy.

Čím člověk vidí hůře, tím déle zaostřuje a předměty zaznamená mnohem později. Zaostřuje delší dobu i na přístrojovou desku.

„Normální doba, během níž řidič přeostří na přístrojovou desku, je půl až tři vteřiny. Když jede devadesátikilometrovou rychlostí, tak za jednu vteřinu ujede 25 metrů poslepu. Čili čím déle hledí na přístrojovou desku, tím je jeho jízda nebezpečnější,“ varuje primářka Valešová.

Autor: