6. března 2008 8:50 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Polovina zájezdů už je pryč

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Levnější dovolené lákají více lidí. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Levnější dovolené lákají více lidí. | foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

PRAHA Kdo chce v létě vyrazit za sluncem k moři s cestovní kanceláří, neměl by otálet. Nabídka se rychle ztenčuje, protože lidé stále více nakupují dovolené v předstihu na tzv. první moment. 40 až 50 procent celkové nabídky letních zájezdů je již rozebráno. V některých termínech hlásí kanceláře prodej dokonce až tří čtvrtin katalogové dovolené.

„Koupě zájezdů na první moment je letos skutečným fenoménem. Tak velký zájem lidí o včasný nákup letní dovolené nepamatujeme. Jen za leden a únor letošního roku jsme prodali v předstihu o 33 procent více zájezdů, než tomu bylo v prvních dvou měsících loňského roku,“ říká Daniel Plovajko, tiskový mluvčí cestovní kanceláře Fischer. Z celkové nabídky letošních letních zájezdů kanceláře Fischer je podle něj rozebráno již více než 40 procent.

Velký zájem o včasný nákup letní dovolené potvrzuje i Tomáš Brejcha z cestovní kanceláře Čedok: „Zatímco předloni jsme v předstihu prodali asi 30 procent zájezdů, vloni to bylo již 35 procent. A letos to bude ještě více. Konečné výsledky budeme znát na konci dubna, kdy nabídka nákupů letní dovolené se slevou končí a začíná standardní prodej.“

Nabídka nákupu dovolené na první moment funguje v Česku teprve čtyři roky. Za tu dobu si tento způsob prodeje získal značnou oblibu u zákazníků a popularita nadále roste. Naopak klesá počet těch, kteří vyčkávají a letní dovolenou si kupují se slevou až na poslední chvíli. „Loni tvořily zájezdy last moment asi jen 12 procent našich prodejů. Letos odhadujeme, že tento podíl spadne pod deset procent,“ doplňuje Plovajko.

Důvodem, proč se lidé stále více přiklánějí od nákupů na poslední chvíli k předčasnému pořízení dovolené, je především daleko širší nabídka zájezdů. Zatímco zájezd last minute je v podstatě výprodej, v předstihu mají klienti na výběr z plné nabídky. Zato ale slevy nejsou tak velké jako u zájezdů na poslední chvíli. Například CK Čedok nabízela do konce letošního ledna slevu 15 procent, nyní je to již jen šest procent a v měsíci dubnu pouze pět procent. U zájezdů last minute se slevy pohybují okolo dvaceti i více procent.

Obliba nákupů dovolené v předstihu narůstá také kvůli tomu, že již v řadě případů není nutné složit vysokou zálohu. Například CK Fischer do konce února požadovala zálohu jen 990 korun na osobu, nyní v březnu 2990 korun. Zbytek z ceny zájezdu zaplatí lidé až před odjezdem.

David Šalanda, Lidové noviny
  • 3Diskuse