I relativně obyčejná auta se ve Frankfurtu ukazují s luxusními provedeními interiéru s koženými sedadly a všelijak barevně laděnou přístrojovou deskou. Dacia si na nic takového nehraje, její nová generace SUV Duster má interiér jednoduchý bez výstřelků, v „nudné“ šedé barvě a s obyčejnými plasty.
Tedy přesně v takovém provedení, v jakém si ji budou lidé kupovat.
Mercedes-AMG Project One je Formule 1 pro jízdu po silnici |
Je to sympatický přístup, který ukazuje, že nová generace SUV modelu Duster rozhodně nehodlá měnit nic na zavedených pořádcích. Je to pořád technicky relativně jednoduché a z uživatelského hlediska robustní auto, které má především sloužit jako dopravní prostředek a ne jako odznak společenského postavení.
Nová generace samozřejmě dostala inovovaný vzhled, ale k dramatickým změnám nedošlo. Pořád se Duster tváří drsně, byť některé jeho linky byly trochu uhlazeny. Jde spíše o důkladnou modernizaci než novou generaci. Dokazuje to fakt, že rozměry auta se oproti předchozímu provedení prakticky nezměnily.
Větší změny než zvenku se odehrály uvnitř vozu. I když stále Dacia působí v porovnání s většinou vystavovaných aut opravdu obyčejně, interiér je modernější a lépe vybavený než dříve.
Nová je palubní deska s moderním dotykovým displejem infotainmentu a ve výbavě najdeme pro Dacii možná až nečekané prvky: Duster může mít například bezklíčkový přístup, automatické ovládání dálkových světel, čtveřici kamer pro rozhled kolem vozu nebo systém hlídání mrtvého úhlu. K autu si nově budou moci zákazníci objednat až sedmnáctipalcová kola.
Auta, která si většina lidí může jen prohlížet. Podívejte se na hvězdy z Frankfurtu |
Základní pohonnou jednotkou bude čtyřválec 1,6 litru s výkonem 84 kW, tento motor lze mít i ve verzi s pohonem na LPG. Silnější volbou bude přeplňovaná dvanáctistovka TCe s výkonem 92 kW. Duster nevynechá aní dieselové motory, v nabídce budou dvě verze čtyřválce 1.5 dCi – s výkonem 66 nebo 80 kW.
Všechny motorizace lze mít ve verzi s pohonem pouze předních nebo i všech čtyř kol. Pohon všech kol měl být mezigeneračně vylepšen, což by mělo zlepšit schopnosti Dusteru v terénu.
Trochu smůlu budou mít zájemci o provedení s automatickou převodovkou – ta totiž půjde objednat jen k silnějšímu dieselu a to pouze ve spojení s pohonem předních kol.
Termín zahájení prodeje nové generace Dusteru zatím není známý, stejně jako nebyly oznámeny ceny. I přes vylepšení se ale dá očekávat, že nová Dacia Duster nijak výrazně nezdraží a stále by měla patřit k nejdostupnějším SUV na trhu.