Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Pošvářová: Stát ztratí stovky milionů. Myslí extrémně, reaguje ministerstvo

Ekonomika

  20:34
PRAHA - Pokud Senát schválí novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kterou minulý týden odhlasovali poslanci, může stát zaplatit za vykoupení pozemků na 20 kilometrů dálnice až půl miliardy korun místo dosavadních 60 milionů.

Miloslava Pošvářová foto: MAFRA: Dan Materna

Prohlásila to bývalá šéfka kontroly kvality na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miloslava Pošvářová, která kandiduje do Senátu za Stranu zelených. Tato novela podle ní nahrává spekulacím s pozemky. Podle ministerstva dopravy ale Pošvářová kalkuluje s extrémními čísly na obou cenových protipólech, úřad se chce dostat na průměr 200 korun za metr, tedy zhruba 200 milionů za 20 kilometrů dálnice.

ČTĚTE TAKÉ:

Norma předpokládá, že pokud se vlastníci pozemků rozhodnou prodat státu požadované pozemky dobrovolně, budou moci získat za čtvereční metr zemědělské půdy až 525 korun jako bonus k ceně stanovené znaleckým posudkem. Bonus ale bude klesat v čase. Při dalších nabídkách už bude nižší. Cena zemědělské půdy i s bonusem nebude moci překročit tři čtvrtiny ceny stavebního pozemku v dané lokalitě.

Až 16násobné navýšení ceny

Zákon teď umožňuje vyplácet bonusy od osmi do 35 korun za čtvereční metr, tedy dvojnásobek odhadní ceny. To podle vlády není dostatečně motivující pro vlastníky pozemků. Aby se urychlil jejich výkup, umožňuje novela zvýšit odhadní cenu osminásobně a ve výjimečných případech bude moci ministr dopravy cenu navýšit až šestnáctinásobně.

"Za 20 kilometrů prosté dálnice bez mimoúrovňových křížení, bez sjezdů a obslužných komunikací se v současné době zaplatí 60 milionů korun. Při osminásobku to bude 240 milionů a při rozhodnutí ministra o šestnáctinásobku to bude půl miliardy," ilustruje Pošvářová hrozící prodražení výkupů. U úseků s mimoúrovňovým křížením může podle ní být cena ještě dvakrát vyšší.

Změnou zákona chce ministerstvo dopravy dosáhnout zvýšení cen zemědělských pozemků pod budoucími komunikacemi na průměrných 200 korun za metr. To podle vyjádření úřadu odpovídá cenám před loňským začátkem platnosti zákona, který kvůli spekulacím s pozemky ceny výrazně omezil.

Ministerstvo kritiku odmítá

Dle výpočtu ministerstva by tak v případě výkupu výhradně zemědělské půdy zaplatil stát za 20 kilometrů dálnice teoreticky kolem 200 milionů. "Netušíme, z jakých propočtů paní Pošvářová vychází. Z našeho pohledu se jedná o účelovou hru s čísly," sdělil Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva. V současnosti připravovaná novela ale umožní ministru dopravy tuto cenu víc jak dvojnásobně navýšit.

"Pan ministr před několika málo týdny sdělil, že chce vystavět do tří let 60 kilometrů dálnic za osm miliard. Těch osm nebo možná šest miliard bude ale potřeba na výkupy pozemků," varovala Pošvářová, která po lednovém odvolání z ŘSD krátce působila jako poradkyně Prachaře a nyní radí na ministerstvu spravedlnosti. To vede také ministryně za ANO Helena Válková.

Obavy z korupce

Podle Pošvářové úprava umožní spekulativní nákup pozemků a zakryje neschopnost státních úředníků vykoupit pozemky na stavbu silnic za současných podmínek. Situaci v dopravě podle ní navíc může zhoršit i novela zákona o veřejných zakázkách z dílny ministerstva pro místní rozvoj, která má umožnit zjednodušené výběrové řízení na stavební práce i při účasti jednoho zájemce do 50 milionů korun a stanovit limit pro vícepráce do 50 procent ceny zakázky. Dnes je povoleno navýšení ceny do 20 procent a při účasti jediného uchazeče se tendr musí zrušit.

"Jsme blíže ke korupci v dopravních stavbách," tvrdí Pošvářová. Podobně argumentovala opozice při schvalování novely zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury ve Sněmovně. Prachař to ale odmítl. O výjimce pro výkupní cenu bude nakonec rozhodovat ministr dopravy s ohledem na okolnosti, pokud bude nutné odstranit zjevné nespravedlnosti v případě nabízené ceny, uvedl tehdy.

Autoři: ,