Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Povinné ručení zdraží, proplatí i náhradní díly

Ekonomika

  7:06
PRAHA - Do vašeho staršího vozu nabourá jiný automobil. Oprava má být financována z povinného ručení viníka. Při konečném vyúčtování opravy ale zjistíte, že za opravu vozu musíte i tak doplatit.

ilustrační foto foto: Lidové noviny

Příčinou je to, že opotřebený díl na starém automobilu byl v servisu vyměněn za nový, který má vyšší cenu. Pojišťovna je ochotna hradit pouze nižší cenu amortizovaného starého dílu. Ta závisí na stáří vozidla a také počtu najetých kilometrů.

Tato praxe by se měla od počátku roku 2013 změnit. Veškeré náklady opravy by měly hradit pojišťovny. To ale povede k výraznému zdražení povinného ručení.

Novou legislativou, kterou minulý týden schválil kabinet premiéra Petra Nečase, se začne na první červnové schůzi zabývat Poslanecká sněmovna. Návrh ministerstva spravedlnosti chce sjednotit občanský a obchodní zákoník tak, že by od roku 2013 obchodní právo bylo upravováno novým občanským zákoníkem a také novým zákonem o obchodních korporacích a zákonem o mezinárodním právu soukromém. Nový občanský zákoník by měl posílit postavení poškozených lidí, včetně řidičů.

INFOGRAFIKA

"Když vám dnes nabourají u staršího auta dveře nebo blatník, v servisu vám je vymění za nové, ale pojišťovna zaplatí pouze cenu amortizovaného dílu, protože jinak by se poškozený údajně obohatil. Ve skutečnosti ale samozřejmě k žádnému obohacení nedochází. Chceme proto dosáhnout spravedlnosti a zajistit, aby poškozený neplatil za nové díly nic," vysvětluje náměstek ministra spravedlnosti František Korbel.

Pojišťovny připouštějí, že změna systému náhrad by se výrazně promítla do výše povinného ručení. "Existuje přímá úměra mezi vypláceným pojistným plněním za škody a přijatým pojistným," upozorňuje mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka. Podle mluvčí pojišťovny Direct Kateřiny Krásové bude mít nová legislativa na povinné ručení "dramatický dopad".

Zástupci pojišťoven uvedli, že povinnost vyplácet vyšší pojistné plnění by zdražilo povinné ručení o zhruba 10 procent. Podle mluvčího pojišťovny AXA Marka Zemana by ale zdražení mohlo být nižší. "Amortizujeme zhruba v 60 procentech případů, přičemž průměrně srážka z ceny materiálu činí 35 procent, materiál činí zhruba 30 procent z celkové ceny opravy.

Amortizace se navíc uplatňuje jen na tzv. plechové škody, tedy škody, kde hradíme více méně jen škodu na samotném vozidle. Plechové škody tvoří zhruba 60 procent z celkového plnění. Z toho lze odvodit, že bez možnosti uplatnit amortizaci by stouply náklady na pojistné plnění o zhruba čtyři procenta. Minimálně o tolik by se zvýšila i cena základních sazeb povinného ručení," řekl Zeman.

Přestože pojišťovny by v takovém případě doplácely na starší automobily, povinné pojištění by pravděpodobně stouplo plošně. "Řešili bychom otázku, zda toto zvýšení uplatnit především u aut, kterých se to přímo týká, tj. aut starších.

V této skupině je však nejostřejší konkurenční boj, vzhledem k ostatním nízkým rizikům (majitelé jsou většinou starší, opatrnější řidiči, auta jezdí hlavně na venkově apod.), bychom tak navýšení pravděpodobně museli rozprostřít mezi všechny klienty," řekl Zeman.

Navýšit by se měl i počet takzvaných totálních škod, kdy cena opravy přesáhne obvyklou aktuální tržní cenu vozidla. Všechny opravy starších automobilů ale zdražit nemusí. Smluvní servisy pojišťoven budou i nadále pracovat i s již použitými, avšak bezvadnými díly z ojetých či vyřazených aut.

"Již dnes naši smluvní partneři hledají na trhu kvalitativně rovnocenné díly. Pokud je oprava provedena těmito díly, pak klienti nemusí nic doplácet," uvedl mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral.