Podle podobné studie, JLL Destination Europe z loňského roku, je pak česká metropole celoevropsky 14. nejvyhledávanější jak pro expanzi luxusních značek, tak pro rozšiřování sítě mezinárodních řetězců.
O tom, že je Česko, a zejména Praha pro zahraniční luxusní značky branou do střední a východní Evropy, svědčí také průzkum poradenské společnosti CBRE. Podle něj si polovina z firem, nově vstupujících na středo- a východoevropský trh zvolila pro umístění svého prvního obchodu právě Prahu.
Praha dozrála pro nejluxusnější značky. Přibyly exkluzivní hodinky a limuzíny |
Ze zprávy CBRE s názvem How Active is the CEE Retail Market vyplývá, že v posledních dvou letech vstoupilo na český trh celkem třicet nových obchodních značek, mezi jinými například například Marc O’Polo, Gino Rossi nebo Tory Burch.
Do pěti zemí střední a východní Evropy pak v letech 2014 a 2015 expandoval rekordní počet 185 obchodních značek, které v regionu otevřely na 550 nových obchodů a prodejen. Dalších 75 nových obchodů by se pak podle zprávy CBRE mohlo otevřít v letošním roce. V Praze například za necelé dva týdny slavnostně otevře svou prodejnu v prostorách bývalé Živnobanky v ulici Na Příkopě známé britské hračkářství Hamleys.
Ekonomika roste, lidé utrácejí
Zahraniční značky láká do střední a východní Evropy především růst ekonomiky v regionu, doprovázený růstem příjmů obyvatelstva i jejich spotřebitelských výdajů. V případě Prahy pak bezpochyby i její obliba mezi turisty.
Podle přehledu společnosti Trip Advisor Top 10 Global City Destinations 2016 je ostatně česká metropole čtvrtou nejnavštěvovanější evropskou turistickou destinací.
Jak tvrdí Veronika Tebichová, která v CBRE pracuje na pozici Head of Retail Agency, v Rumunsku a na Slovensku jsou oblíbenou cílovou destinací prvních obchodů při vstupu na místní trh nákupní centra. Oproti tomu v České republice a v Polsku nově příchozí obchodní značky umísťují své obchody stejně tak často i v luxusních nákupních ulicích.
„Majitelé špičkových nákupních center mají díky silnému zájmu nájemců velmi silnou vyjednávací pozici. V případě, že se uvolní nějaká jednotka, prakticky okamžitě se vytvoří řada vážných zájemců,“ říká Tomáš Soukup, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL.
Nájemné nejlepších maloobchodních prostor v nákupních centrech v Praze se podle něj pohybuje na úrovni 110 eur/m2.
Obchodní dům Kotva se vrací do českých rukou. Koupil ji miliardář Skala |
Rozvoj maloobchodního trhu v Česku neunikl ani realitním investorům. V roce 2015 směřovalo do sektoru maloobchodních nemovitostí 1,12 miliardy eur, což je 42 procent celkového objemu realitních investic v České republice. Největší jednotlivou transakcí loňského roku pak byl prodej nákupního centra Palladium, za které společnost Union Investment zaplatila 570 milionů eur.
„Během roku 2015 jsme zaznamenali vzrůstající zájem investorů o nákupní centra v Praze, dále regionální maloobchodní projekty, outlety a v neposlední řadě i nemovitosti na vyhlášených nákupních třídách. Zdá se, že tento trend bude pokračovat i v roce 2016, kdy neutuchající zájem o tento sektor potvrzuje množství již rozjednaných transakcí a pokračující silná poptávka,“ potvrzuje trend i Stuart Jordan, vedoucí investičního oddělení JLL pro Českou republiku a region střední a východní Evropy.
Číňané na nákupech
Nejúspěšnější nákupní centra a samostatné obchody podle JLL leží ve třech lokalitách v centru města – v ulicích Na Příkopě, Pařížské a na Václavském náměstí. Průměrné nájemné v obchodech uvedených pražských nákupních tříd dosahuje úrovně 185 eur/m2.
A zatímco dříve v nich nakupovali v naprosté většině cizinci, v posledních letech se přidávají i čeští zákazníci. Kromě toho se mění i skladba zahraničních klientů.
„Podle společnosti Global Blue v Česku v loňském roce z návštěvníků ze zemí mimo EU nejvíce utráceli čínští turisté, jejichž podíl vzrostl ze 14 procent v roce 2014 na 25 procent v roce 2015. Oproti tomu nakupování ruských turistů – tradičních lídrů žebříčku – pokleslo ze 44 procent v roce 2014 na 24 procent v roce 2015,“ říká Blanka Vačkova, vedoucí oddělení průzkumu trhu společnosti JLL.
O rostoucím významu čínských turistů svědčí ostatně i skutečnost, že obchodní dům Kotva nedávno představil svůj oficiální název i v čínštině – Kao-tche-wa.