Sobota 30. března 2024, svátek má Arnošt
130 let

Lidovky.cz

Obhájí Praha dotaci na nové metro? Zatím z EU nemá ani korunu

Evropa

  12:25
PRAHA - Prahu čeká jednání s Evropskou komisí ohledně více než sedmimiliardové dotace na stavbu nových stanic metra A. Praha musí obhájit sliby, které uvedla v žádosti o dotaci. Jde mimo jiné o snížení emisí a nehodovosti.

Nová část metra linky A. foto: MAFRA - František Vlček

Praha zatím z evropské dotace nevyčerpala ani korunu. Stavba za zhruba 20 miliard se otevře v dubnu.

„Zadal jsem pokyn, aby byly vypracovány materiály, které ukážou, do jaké míry jsou splněny podmínky, za jakých jsme žádali o dotaci,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Podle něj jde jen o „preventivní opatření“. „Nemám žádný signál, že by mohla být dotace ohrožena,“ doplnil. V ohrožení podle něj není ani zahájení zkušebního provozu, které je naplánováno na 6. dubna. „Myslíme si, že jsme všechna kritéria pro získání dotace splnili,“ tvrdí Dolínek.

Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun,...
Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun,...

Na posledním zastupitelském výboru pro dopravu ovšem zaznělo, že plánované otevření může ohrozit splnění jedné z podmínek čerpání dotace na metro, a sice snížení emisí. Magistrátní materiál navíc upozorňuje na další „rizika projektu“. 

Podmínkou získání EIA (proces posuzování vlivů staveb na životní prostředí) byla totiž výstavba autobusového terminálu a záchytného parkoviště P+R na předpokládané zastávce Dlouhá Míle v rámci takzvané Buštěhradské železniční dráhy. Příprava ale ještě ani nezačala.

Řidiči tramvají v Praze testují ’autopilota’. Nedodržuje ale jízdní řád

Ministerstvo nedávno zahájilo další kontrolu projektu. Stavbu od konce loňského roku prověřuje i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) a znovu se jí zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). 

Právě na jeho rozhodnutí závisí, zda Praha dostane na dostavbu metra dlouho očekávanou poslední tranši z jedenáctimiliardového úvěru od Evropské investiční banky (EIB).

Na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Stavba začala v roce 2009. Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun. Podle Ďuriše bude konečný účet asi o dvě miliardy nižší. Z magistrátního materiálu vyplývá, že podnik na stavbu stanic ke konci roku obdržel faktury na více než 16 miliard korun.

Autoři: ,