Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Praha prodala Bulharům 20 tramvají určených k sešrotování. Dobrý obchod, říká Krnáčová

Zprávy z EU

  6:00
PRAHA/SOFIE - Už v červnu zamíří do Sofie první část tramvají, které od pražského dopravního podniku koupila bulharská metropole. Jde o dvacet starších souprav typu T6 určených k postupnému vyřazení z provozu. Pro Sofii naopak tento nákup znamená výrazné posílení tamního vozového parku.

Česká tramvaj T6A5 vyrobená v ČKD. foto: Wikipedia, Harold

Pro obě města jde o výhodný obchod. Sofie o tramvaje projevila zájem už loni v červnu, kdy tamní primátorka Jordanka Fandakovová oslovila dopisem svůj protějšek Adrianu Krnáčovou (ANO). V uplynulých dnech dorazila do Prahy z Bulharska podepsaná smlouva.

„Je to výborné řešení. My už bychom ty tramvaje nevyužili, v Sofii je naopak potřebují. S bulharskou stranou se nám podařilo na podmínkách dohodnout a smlouva je už podepsána. Do Sofie bychom měli tramvaje přepravit v průběhu června,“ řekla pro Lidovky.cz Krnáčová.

Prestižní zakázka za 85 milionů. V Praze ‚vylepší‘ tramvaje pro německou Postupim

Za jednu tramvaj zaplatí Bulhaři 530 tisíc korun. Celková hodnota zakázky je pak 10,6 milionu korun bez DPH.

„Do bulharské metropole dodáme celkem dvacet kusů starších tramvají typu T6A5,“ potvrdil obchod také šéf pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Původně se jednalo až o 25 strojích, nakonec však vyjednavači skončili na dvou desítkách.

Česká dopravní stopa je v Sofii už nyní velmi výrazná. Zhruba polovinu tamních tramvají tvoří soupravy vyrobené v pražském ČKD. V roce 2014 pak bulharská metropole koupila pět desítek trolejbusů z Plzně.

Záchrana před sešrotováním

Na speciálních nákladních autech dorazí do Sofie hranaté tramvaje, které v letech 1991 až 1998 vyráběl podnik ČKD jako nástupce legendárních souprav T3 (které jsou v Praze dodnes velmi rozšířené a oblíbené). Pražský dopravce v minulosti nakoupil kolem 150 strojů T6A5.

V současné době ale jejich využití ubývá, staré tatry musí postupně ustupovat nízkopodlažním tramvajím 15T od Škody Transportation, kterých si dopravní podnik v minulosti objednal celkem 250. Pro vozy z ČKD je prodej do Bulharska de facto záchranou před sešrotováním.

ČESKÁ STOPA

  • Mezi lety 1987 až 2000 nakoupila Sofie celkem 84 tramvají z ČKD s označením T6TV a T6A2.
  • Českou stopu tam tvoří i trolejbusy ze Škody Electric. Plzeňská strojírna na podzim 2014 dokončila dodávku pěti desítek vozů.
  • Bulharská metropole tuto i pražskou zakázku považuje za důležité v rozvoji své hromadné dopravy.
  • T6A5 mířící do Sofie je čtyřnápravová tramvaj vyráběná v letech 1991 až 1998 v pražské strojírně ČKD.
  • Kromě Prahy (měla jich zhruba 150) jezdí T6 ještě například v Ostravě nebo Brně.
  • T6 platí za jakéhosi následovníka oblíbené a rozšířené tramvaje T3. Ta má však oproti své nástupkyni oblé tvary.
  • Praha začala vozy T6 postupně vyřazovat z povozu.

Na druhou stranu jde o kvalitní a spolehlivé stroje, které v ulicích Sofie rozhodně ostudu neudělají.

„Praha je známá jako jedno z velkých měst s nejvíce rozvinutou hromadnou dopravou. My se v tomto směru také rozvíjíme, zejména v souvislosti s intenzivním budováním sofijského metra a dodávkou nových vozidel (tramvaje, trolejbusy, autobusy, vlaky metra) včetně našich nových trolejbusů Škoda-Solaris,“ uvedla v dopise z 9. června loňského roku sofijská primátorka Jordanka Fandakovová.

Loni už Praha rozhodla o darování dvou tramvají do válkou poničeného ukrajinského přístavu Mariupol. Šlo o projekt připravený ve spolupráci s Evropským parlamentem.

Minulý měsíc pak také dílny pražského dopravního podniku získaly lukrativní zakázku na modernizaci tramvají pro východoněmeckou Postupim. Hodnota zakázky na „vylepšení“ dvanácti českých strojů T4 činí 85 milionů korun.

V tomto případě šlo patrně o největší externí zakázku pražského dopravce v jeho historii.

Česká tramvaj T6A5 vyrobená v ČKD.
Česká tramvaj T6A5 vyrobená v ČKD.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!