Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Praha sní o odpadkové tramvaji. V noci by svážela smetí do spalovny

Ekonomika

  6:00
PRAHA - V Praze se rodí projekt, který může v budoucnu změnit stereotyp popelářské profese. Namísto mužů na stupátkách popadne kontejner se smetím hydraulická ruka a vysype ho na korbu tramvaje. Odpadky naplněný vůz pak pod rouškou tmy vyrazí rovnou do spalovny v pražských Malešicích.

Vize kreslíře Richarda Cortése, jak by mohla v budoucnu vypadat cargo tramvaj, která by svážela odpad. foto: Richard Cortés, Lidové noviny

Tato vize počítá s tím, že populární mazací či rozmrazovací tramvaj – které jezdí po Praze a mají tisíce fanoušků na sociálních sítích – by mohly dostat novou „sestru“ do flotily netradičních vozů.

„Řešíme s kolegy z Pražských služeb vyvinutí cargo tramvaje. Využili bychom naši tramvajovou síť ke svozu odpadu - samozřejmě v hodinách, kdy by nám ji neblokovala,“ řekl šéf pražského dopravního podniku Martin Gillar na konferenci Smart City, kterou koncem března pořádaly vydavatelství Mafra a Lidové noviny.

Legendární tramvaje T3 dostanou už třetí tvář. Nakreslil ji Kotas, bude jich až 90

Co tedy v české metropoli přesně vzniká? Pražské služby, které se o svoz komunálního odpadu ve městě starají a z jejichž iniciativy by poptávka na takovou službu musela nejspíše vzejít, jsou na detailnější informace skoupé.

„Projekt je ve fázi příprav a plánovaní. Z tohoto důvodu aktuálně nelze poskytnout bližší informace a detaily,“ odvětil mluvčí Pražských služeb Radim Mana.

Jednou z variant je, že by šlo o převoz naplněných velkých kontejnerů, které by se na vybraných místech přeložily z aut na speciální tramvaj.

Rozhodně nejde o něco, co by mělo v hlavním městě nějakou dlouhou tradici. Nákladní tramvaje v Praze velký otisk v historii nezanechaly. Za 1. světové války jezdily ulicemi sanitní či pohřební vozy - ty však experti nechápou jako nákladní, ale jako osobní tramvaje se zvláštním užíváním. V 70. letech minulého století utichl i provoz vozů Vrchní stavby, které sloužily opravářům kolejí.

Opravená mazací tramvaj s vánoční výzdobou.
Mazačka má za sebou úspěšnou testovací jízdu. Ostrý provoz ji čeká již příští...

Technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský zdůraznil, že projekt odpadkové tramvaje vzešel z vizionářských diskuzí s Pražskými službami a zatím se nachází jen v rovině úvah.

„Považuji však myšlenku za rozumnou - ve chvíli, kdy město i dopravní podnik řeší plán udržitelné mobility v metropoli. Svoz odpadu nyní zajišťují stejně jako veškeré zásobování města v podstatě výhradně nákladní auta,“ řekl Šurovský.

Přestavět tramvaj k jinému účelu než k přepravě pasažérů v Praze umí. Nejznámější je takzvaná mazací tramvaj, která po pražských kolejích začala jezdit počátkem roku 2015 a slouží k mazání kolejnic. Stará o snížení hluku a menší opotřebení kolejnic a kol.

Nejméně deset vozů

Aby měl provoz odpadových tramvají smysl, muselo by jich podle Šurovského být aspoň deset.

„V opravně tramvají pražského dopravního podniku by bylo možné přestavět některé stávající soupravy. Základem by určitě byly podvozky a elektrovýzbroj, na vozidlo by se umístil kontejner,“ říká technický ředitel. Kromě toho by tramvaj pravděpodobně disponovala mechanickým ramenem, které by jejímu strojvůdci umožňovalo odpadky nakládat.

Bylo by také nutné přistavět koleje k malešické spalovně. Tramvajové koleje vedou nedaleko odtud, proto by toto řešení nemělo být příliš složité. Potřebuje však mít oporu v územním plánu města.

Nutné by byly i nakládkové koleje ve městě, ty by se mohly přes den využívat třeba i pro historické tramvaje. Nově sestavený stroj také musí získat schválení Drážního úřadu a musí splňovat hlukové limity.