16. října 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Praha začala testovat ‘trolejbusy’ a plánuje další rozvoj elektrobusů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Zahájení testování elektrobusu s dynamickým dobíjením při příležitosti 45.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zahájení testování elektrobusu s dynamickým dobíjením při příležitosti 45.... | foto: Yan Renelt, MAFRA

PRAHA Do Prahy se v neděli po 45 letech vrátil trolejbus. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zahájil jeho testování na trase z Palmovky do Letňan v části linky 140. Zároveň Praha zkouší zavedení elektrobusů. Pokud bude pilotní fáze úspěšná, zvažuje dopravní podnik výrazné rozšíření elektrických vozidel v Praze.

Pro trolejbus (nebo přesněji dynamický elektrobus) SOR TNB 12 město vybudovalo trolejové vedení v kopci v ulici Prosecká. Troleje měří zhruba kilometr směrem do kopce a kolem 600 metrů směrem dolů. Zbytek cesty absolvuje elektrobus na baterii.

Trolejové vedení, ke kterému se trolejbus připojí, citelně zvýší jeho dojezd, protože cesta do prudkého kopce by jinak rychle vybíjela baterii. Ta se bude kromě elektrifikovaného úseku dobíjet také na konečné stanici na Palmovce přes takzvanou “dobudku”.

Zahájení testování elektrobusu s dynamickým dobíjením při příležitosti 45. výročí od ukončení provozu trolejbusů v Praze.
Zahájení testování elektrobusu s dynamickým dobíjením při příležitosti 45. výročí od ukončení provozu trolejbusů v Praze.

V první vlně bude na lince jezdit 12metrový vůz, později přibude i 18metrová kloubová verze. Pokud se trolejbusy osvědčí, zváží DPP elektrifikaci celé linky 140, které vede z Palmovky do Čakovic. Jak dlouho bude úvodní fáze trvat, není zatím jasné. Drážní úřad, pod který trolejbusová doprava spadá, povolil zkušební provoz do konce října příštího roku.

Schéma trasy pražského „trolejbusu“.

Na Palmovce se zároveň budou dobíjet i elektrobusy SOR NS 12, které začnou jezdit na linkách 109 a 239. Elektrifikaci DPP plánuje také na lince 207, na kterou by v ranních špičkách mělo vyjet 14 elektrobusů.

První elektrobus DPP nasadil v roce 2011. Další vozy pak v letech 2014 a 2015, kdy nasadil elektrobus SOR/Cegelec EBN 11, který během dvou let najezdil v Praze 144 tisíc kilometrů. Vyšší náklady na jeho pronájem a výstavbu infrastruktury podle DPP vyrovnala úspora za naftu.

Zkušební provoz trolejbusu zahájil DPP symbolicky v den ukončení provozu posledního trolejbusu v roce 1972. Dobu připomněl historický vůz Tatra T400, který se po novém trolejovém vedení také projel.

kopMichal Kopřiva
  • 4Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.