Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Prazdroj začal vozit do hospod i slovenskou limonádu

Ekonomika

  11:35
PLZEŇ - Plzeňský Prazdroj začal od července distribuovat nový nealkoholický nápoj Swist Cola, který pro něj vyrábí sesterský pivovar Topvar ze slovenských Topolčan. Ten patří stejně jako Prazdroj do druhé největší pivovarnické skupiny SABMiller. Nápoj je zaměřen hlavně na rodiny a mladé spotřebitele, řekl ČTK mluvčí největšího českého pivovaru Jiří Mareček.

Slovenský pivovar Topvar foto: Reprofoto

Podle ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jane Veselého je v Česku zhruba deset pivovarů, většinou menších, které nealkoholické nápoje nabízejí a přímo je vyrábějí. Například pivovar Černá Hora u Brna a Chodovar na Tachovsku.

Velké pivovary v zemi vlastní nealko nenabízejí. "V Evropě je to málo obvyklé na jihu, ale čím více postupujete na sever, tím je to častější," řekl Veselý. Důvodem jsou hlavně vysoké daně na pivo ve skandinávských zemích.

"Cílem Prazdroje je nabídnout hospodám a restauracím kompletnější nápojový sortiment, po němž volají. Bude tak pro ně jednodušší objednávat nápoje od menšího počtu dodavatelů," dodal. Pivovar podle něj disponuje rozsáhlou obchodní a distribuční síti, která velmi dobře pokrývá celé území státu.

Podle Veselého je tento krok logický. Prazdroji zvýší tržby a hostinským ušetří práci. Ještě zhruba před deseti lety měl Prazdroj v portfoliu také lihoviny prestižních značek.

Pivovar odmítá informace o tom, že by Swist Cola měla konkurovat české Kofole. Podle Veselého ale právě Kofola prodává nejvíce nealka v sudech, a tak mezi oběma firmami může dojít k boji o trh.
"Naším primárním cílem samozřejmě zůstává vaření piva. Swist Cola je pouze doplňkovým produktem," uvedl mluvčí. Nový nealkoholický nápoj se prodává pouze v padesátilitrových sudech v ceně 530 korun. Je určen pro restaurace a bary.

Podle Marečka je pro něj charakteristická "harmonická sladko-kyselá chuť, která je výborně osvěžující".

Řada velkých pivovarů ve světě podle Veselého nevyrábí vlastní nápoje, ale samy si stáčí zavedené značky. Nakoupí sirupy, jež ve svých provozech rozředí. Například jihoafrický pivovar SAB, který stáčí Coca-Colu. Méně alkoholické nápoje, například typu sladového moku Frisco od Prazdroje, ustupují z evropského trhu, protože vinou vysokého zdaňování extrémně zdražují.

Důvodem je, že vzhledem k tomu, že chutnající jako limonády, lákají mladé lidi k pití alkoholu.

Autor: