16. července 2018 6:30 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Pražská strojírna tvrdí, že jí bývalý ředitel způsobil škodu. Městský podnik chce zpět miliony

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Odvolaný šéf Pražské strojírny Vladimír Říha. Ve firmě působil od srpna 2007. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Odvolaný šéf Pražské strojírny Vladimír Říha. Ve firmě působil od srpna 2007. | foto:  Michal Šula, MAFRA

PRAHA Řadu let si manažerského působení Vladimíra Říhy nikdo nevšímal. Od loňského února se však začaly objevovat pozoruhodné účty z jeho celkem desetiletého vedení Pražské strojírny – společnosti vyrábějící tramvajové výhybky a kolejová křížení.

Kvůli nesrovnalostem v nákupech strojů, vysokým nákladům na reprezentaci nebo předraženým službám od něj hodlá nové vedení firmy patřící pražskému dopravnímu podniku vymáhat škodu. „Žalobu na Vladimíra Říhu podáme do konce července, v tuto chvíli ladíme poslední detaily. Výkonem své manažerské funkce způsobil firmě škodu. Její výši ještě vyčíslujeme, ale bude se pohybovat v řádu vyšších desítek milionů korun,“ potvrdil LN nový generální ředitel Pražské strojírny Róbert Masarovič.

Jde o nenápadnou společnost se zhruba 130 zaměstnanci sídlící na okraji Prahy ve Vinoři. Zhruba polovinu zakázek jí dává mateřský dopravní podnik, jemuž se stará o dobrou kondici kolejnic metra či tramvají. Zbytek tržeb, které loni dosáhly 372 milionů korun, pak tvoří zakázky pro cizinu.

„Snažíme se orientovat na bližší trhy než bývalý ředitel. Tedy ne Irák či Maroko. Máme zakázky v Německu, Rusku nebo na Slovensku, dále také v Polsku a Švýcarsku,“ popsal Masarovič. Největší byla v tomto roce dodávka kompletního kolejiště pro tramvajovou vozovnu v ruském Petrohradu za 43 milionů. Pražská strojírna bude usilovat také o zakázky pro Moskvu, kde mají vzniknout dvě zcela nové vozovny. Jasno ohledně těchto obchodů má být možná už letos v listopadu. 

Rusko místo exotiky

Bývalý ředitel Říha, odvolaný na začátku loňského roku, se kromě Evropy či Austrálie ke konci svého působení výrazně zaměřoval na exotičtější destinace, které považoval za perspektivní. Vyjednával mimo jiné velkolepou výstavbu tramvajových tratí v několika iráckých městech jako Basra či Nadžaf. Jeho nadřízení z mateřského dopravního podniku však shledali, že na žádný z tamních plánů nemá podepsanou smlouvu. Velmi hmatatelné oproti tomu byly náklady na cesty do výše zmíněných zemí a dary či večeře pro různé obchodní partnery.

Auditoři povolaní dopravním podnikem prověřovali mimo jiné nákladný vozový park firmy. Ředitel sám jezdil služebním SUV Volkswagen Touareg v pořizovací hodnotě 2,6 milionu korun. Nezdály se jim ani výdaje na pohoštění. Zástupce svých zákazníků pozval předloni v rámci dopravního veletrhu InnoTrans v Berlíně na večeři a za účet vydal z firemní pokladny více než 200 tisíc korun.

Obchodním partnerům Říha pak také na zápase hokejové NHL koupil jako dar repliky dresů týmu Anaheim Ducks za více než 70 tisíc korun. Částky vydané na reprezentaci v minulosti hájil a tvrdil, že v rámci budoucích obchodů jsou zanedbatelné. „Abychom získali teritorium, museli jsme k tomu vynaložit nějaké prostředky. Za pohoštění, dárky – to je v rozvojovém světě běžné, jinak se s vámi nikdo nebaví,“ vysvětloval Říha LN loni na jaře.

Zdůrazňoval, že firma pod jeho vedením hospodařila téměř vždy v mírném zisku a své odvolání považoval za účelové. V posledním roce jeho působení ovšem prodělala bezmála 37 milionů korun.

Drahý stroj už brousí

LN se Říhu pokusily kontaktovat s žádostí o vyjádření k chystané žalobě, jeho telefonní číslo však bylo nedostupné. Říhův právní zástupce přislíbil, že bude svému klientovi požadavek na dotazy tlumočit, do uzávěrky tohoto vydání však žádná další reakce nedorazila.

Pražská strojírna loni skončila v mírném provozním zisku. Kromě zmíněných výdajů řešilo nové vedení i jeden výrazně dražší problém: nákup brousicího stroje za více než sto milionů korun.

Ten sice už nyní pomáhá v Praze v pilotním provozu s péčí o koleje, ale jeho pořizovací cena byla podle managementu asi o pětinu vyšší, než kdyby ho firma pořídila přímo od výrobce. Přes prostředníka jej objednal právě bývalý šéf Říha. Údajně na vlastní pěst podepsal koupi stroje za 128 milionů, ačkoliv sám směl podle interních pravidel uzavírat obchody ani ne do pětinové výše.

VYBRANÉ ZAKÁZKY PRAŽSKÉ STROJÍRNY

2017

■ Freiburg (Německo) 27,4 mil. Kč

■ Tallin (Estonsko) 20,8 mil. Kč

■ Glocksee (Německo) 16,3 mil. Kč

■ Samara (Rusko) 10,3 mil. Kč

■ Hannover (Německo) 8,4 mil. Kč

2018

■ Petrohrad (Rusko) 43,3 mil. Kč

■ Bratislava (Slovensko) 8,7 mil. Kč

■ Laatzen (Německo) 7,5 mil. Kč

■ Glocksee (Německo) 6,7 mil. Kč

■ West Coburg a Bundora (Austrálie) 6,7 mil. Kč

  • 0Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky