Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Představa mladé generace o životě: Hodně peněz a málo práce

Ekonomika

  17:30
PRAHA/LONDÝN - Myslí si, že si zaslouží práci s vysokým platem, dobrým sociálním postavením a spoustou volného času. To je představa mladých lidí narozených na konci 80. let, takzvané generace Y, o jejich budoucím uplatnění. Ukázala to studie publikovaná ve vědeckém časopise Journal of Management.

Mladá generace Y foto: Shutterstock

Neumějí psát, neumějí číst a myslí si, že jim svět něco dluží

Rostoucí nespokojenost s absolventy dnes potvrdila i ředitelka řetězce Tesco ve Velké Británii. Mladí lidé podle ní mají problémy s postoji a myslí si, že jim svět něco dluží. "Příliš často chodí na pohovory pozdě a odmítají se slušně obléct," řekla deníku Daily Mail Lucy Neville-Rolfová. "Setkáváme se z neznalostí základní matematiky a problémy s gramotností," dodala. Podle jedné z nejvlivnějších žen v Británii je problém zejména v tamním vzdělávacím systému.

Generace Y si podle vědců cení volného času mnohem více než jejich starší kolegové. Chce, aby práce rychle utekla a vyžaduje více dovolené. Její členové zároveň nejsou příliš ochotní pracovat přes čas.

Na rozdíl od starší generace také vidí práci jen jako jednoduchý způsob, jak zaplatit účty, méně jako náplň nebo smysl života.

Čerství dvacátníci na druhou stranu kladou velký důraz na patřičné ohodnocení své práce - jak finanční tak mírou uznání ve společnosti.

Ostré lokty a tvrdá práce? To už je out...

Studie porovnávala hodnoty tří různých generací - Generace Y, která vyrůstala v době internetu, a tak má nejlepší technologické znalosti, Generace X narozené v 70. letech, jež vyrůstala v prostředí zrovňoprávňování žen a jejíž heslo je "pracovat a hrát tvrdě." Třetí zkoumanou skupinou byla poválečná generace, která byla připravena zejména tvrdě pracovat, aby dosáhla svých cílů.

Postoje se nejvíce změnily právě u Generace Y, a to zejména v přístupu k volnému času. "Kombinace potřeby těžce nepracovat a stále větších požadavků na plat a postavení definuje Generaci Y," říká studie.

Zároveň se ukázalo, že klesá touha najít práci, která má nějaký "smysl". Zaměstnání se stává spíše součástí životního stylu a již neexistuje žádná přidaná hodnota v tom, zda nějakým způsobem prospívá ostatním.

Výsledky výzkumu tak potvrdily podobná zjištění Association of Graduate Recruiters, podle které absolventi čekají, že jim 'vše spadne do klína'. Považují se za velice žádané na trhu práce, ale zaměstnavateli jsou označováni za "vytržené z reality, sebestředné, těkavé a nenasytné." Mnoho firem tak podle průzkumu musí pořádat mnohem více výběrových řízení, aby našly zaměstnance s lepší pracovní etikou.